Aalto-yliopiston opiskelijoiden kuratoima näyttely haastaa perinteiset tavat kohdata taideteos

Ote / Näkökulmia -näyttely EMMAssa 19.12.2015–31.1.2016.
cumma15_press-0633_2_fi.jpg

Foxtrotia, tangoa, valssia vai humppaa? Ei se kaikkein tavallisin kysymys, kun kyseessä on näyttelykäynti. Tulevana talvena lavatanssit ovat vain yksi monista tavoista kohdata Tyko Sallisen maalaus Piruntanssi (1919) Espoon modernin taiteen museo EMMAssa.

Aalto-yliopiston opiskelijoiden kuratoima näyttely Ote / Näkökulmia haastaa perinteiset tavat kohdata taideteos. Se antaa yleisölle luvan tempautua tanssin pyörteisiin, nauttia herkullisesta illallisesta, kuunnella ja katsella maalausta hitaasti. Ote rikkoo rajoja ja kutsuu yleisön kokeilemaan erilaisia tapoja viettää aikaa taideteoksen kanssa museotilassa.

Avoimet tapahtumat ovat tärkeä osa näyttelyä, siksi monet niistä järjestetään EMMAn perjantain ilmaisiltana. Oheisohjelma sisältää työpajoja Kilonpuiston ala-asteen kanssa, edellä mainitun lavatanssi-illan, ravintola Hukkatilan Jaakko Blombergin ja kokki Jyrki Tsutsusen suunnitteleman illallisen sekä luentoja, jotka valaiset Tyko Sallisen teoksia taidehistorian tutkimuksen näkökulmasta.

Tyko Sallisen uraauurtava teos Piruntanssi on näyttelyn ainoa teos. Näyttely tarjoaa uudenlaisen tavan katsella Saastamoisen säätiön kokoelmaa. Laajojen kokoelmanäyttelyiden teokset kamppailevat usein keskenään huomiosta, joten Ote antaa mahdollisuuden keskittymiseen - reflektoinnille ja pohdinnalle.

Ote / Näkökulmia haluaa haastaa totutun tavan esittää modernista taidetta muokkaamalla perinteiseksi koettua näyttelytilaa, museon ns. valkoista kuutiota, valo- ja ääni-installaatioiden avulla. Interventiot ovat helsinkiläisten taiteilijoiden Can Uzerin ja Ina Saarisen käsialaa.

Näyttelyn ovat kuratoineet ja tuottaneet Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun (Dahlia El Broul, Giovanna Esposito, Eva Forsman, Kinga Hamvai, Ksenia Kaverina, Mari Kemppien, Katie Lenanton, Piia Oksanen, Diogo Santos, Annukka Vähäsöyrinki ja Darja Zaitzev) yhteistyössä EMMA:n ja Saastamoisen Säätiön kanssa. Projektin ohjaajina ovat toimineet Aalto-yliopiston Henna Harri sekä EMMAsta Emilia Laine ja Henna Paunu.

Ote / Näkökulmia 19.12.2015–31.1.2016

EMMA – Espoon modernin taiteen museo

Näyttelykeskus WeeGee, Ahertajantie 5, Espoo

Avoinna 2015 ti, to, pe 11-18, ke 11-20 (ilmaisilta 18-20), la-su 11-17.

Lisätietoja:

Ksenia Kaverina, [email protected]

Piia Oksanen, [email protected]

Emilia Laine, museolehtori, EMMA, [email protected]

EMMA - Espoon modernin taiteen museo on yksi Suomen merkittävimmistä taidemuseoista. EMMAn näyttelytilat on jaettu Saastamoisen säätiön taidekokoelman sekä vaihtuvien näyttelyiden kesken. EMMAn kokoelma- ja näyttelytoiminta profiloituu kotimaiseen ja kansainväliseen modernismiin, nykytaiteeseen sekä designiin. EMMA sijaitsee Espoon Tapiolassa Näyttelykeskus WeeGeellä.

URL kopioitu

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.