Aalto-yliopiston muodin opiskelijoiden töitä näyttelyssä Tokiossa

Muodin opiskelijoiden opinnäytemallistoja on esillä kutsunäyttelyssä kuuluisassa 21_21 DESIGN SIGHT Gallery 3:ssa Tokiossa, Japanissa.
Designers (L - R): Ellen Rajala, Tina Verbic, Hanna-Maaria Sinkkonen

Tokiossa nähdään maisteriopiskelijoiden Hanna-Maaria Sinkkosen ja Tina Verbicin sekä kandidaattiopiskelija Ellen Rajalan opinnäytemallistot. “Discovery in Process” -näyttelyn 2.–3. joulukuuta toteuttavat yhteistyössä Aalto-yliopisto, Suomen Japanin instituutti, muotoiluorganisaatio 21_21 DESIGN SIGHT ja paikallinen Tama Art University, ja se on osa Suomi 100 -hanketta.

“Muodin opiskelijoidemme osaaminen kiinnostaa laajalti maailmalla. Tämä näyttely on hyvä päänavaus Japaniin ja tuo koulutuksemme tutuksi muotitietoisille Aasian markkinoille“, kertoo muotitaiteen professori Pirjo Hirvonen Aalto-yliopistosta.

Suomen Japanin instituutti on yhdessä 21_21 DESIGN SIGHTIN kanssa kutsunut Aalto-yliopiston muodinkoulutuksen esille Tokioon. “Discovery in Process” -näyttelytapahtuman paikallisena partnerina toimii Tama Art University, joka on Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun pitkäaikainen partnerikoulu.

Näyttelyn yhteydessä järjestetään myös paneelikeskustelu ”Educating Creative Fashion Professionals”, jonka moderoi muotitoimittaja Junsuke Yamasaki. Paneelissa ovat mukana japanilaiset muotisuunnittelija, Hyères-kilpailun voittaja 2016 Wataru Tominaga, Hyères-finalisti 2016, Aalto-yliopiston ja Tama Universityn alumni Akino Kurosawa sekä Aalto-yliopiston tekstiilisuunnittelun vaihto-opiskelija 2013 Yuki Kawakami. Aalto-yliopistosta keskustelussa ovat mukana muodin lehtori Tuomas Laitinen ja Designer-in-Residence Anna Ervamaa.

21_21 DESIGN SIGHT on maailmankuulujen muotoilijoiden Issey Miyaken, Taku Satohn, Naoto Fukasawan ja journalisti Noriko Kawakamin johtama muotoiluinstituutio, jonka kanssa Suomen Japanin instituutti on avannut yhteistyötä. "Muotoilun rajamailla toimiva 21_21 DESIGN SIGHT on yksi Tokion kiinnostavimmista organisaatioista. Sen johtajat kuuluvat Japanin muoti- ja muotoilualan merkittävimpiin vaikuttajiin. Voimme iloksemme esitellä suomalaista muodin ja muotoilun osaamista Tokiossa Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi”, kertoo kulttuuri- ja viestintäpäällikkö Kati Laakso Suomen Japanin instituutista.

Näyttelyn jälkeen Artek avaa samassa tilassa pop up -näyttelyn ja kaupan. Suomen Japanin instituutti on kutsunut hankkeeseen mukaan suomalaisia muotoilijoita, kuten Aalto-yliopiston alumnin, Vuoden Nuoren Muotoilijan 2016 Laura Väinölän.

Lisätietoja:

Muotitaiteen professori Pirjo Hirvonen, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, p. 050 363 6011, [email protected]

Kulttuuri- ja viestintäpäällikkö Kati Laakso, Suomen Japanin instituutti, p. 81 90 3058 8764, [email protected]

Tama Art University: http://www.tamabi.ac.jp
21_21 DESIGN SIGHT: http://www.2121designsight.jp/en

“Discovery in Process” -näyttely on avoinna 2.–3. joulukuuta 21_21 DESIGN SIGHT Gallery 3:ssa. Osoite Midtown Garden, Tokyo Midtown, 9-7-6 Akasaka, Minato-ku, Tokyo

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.