Aalto-yliopiston mikro-oppimisen kirjanen on julkaistu

Kirjanen auttaa opettajia luomaan kiinnostavia oppimiskokemuksia mikro-oppimisen avulla.
The cover of the playbook including the name and a grainy pink and orange shape on the background.
Kirjasen kansi. Suunnittelu: Natalia Villaman.

Aalto-yliopiston mikro-oppimisen kirjanen (eng. Microlearning Playbook) on Aalto-yliopiston ja Aalto University Executive Education and Professional Developmentin (Aalto EE) henkilöstön yhteistyönä julkaisema opas. Kirjasen tarkoituksena on auttaa opettajia luomaan kiinnostavia oppimiskokemuksia, osoittaa mikro-oppimisen voima sekä esitellä ajankohtaista pedagogista lähestymistapaa Aalto-yhteisölle.

Mikro-oppimisen kirjasen on luonut monitieteinen tiimi koostuu ammattilaisista, joilla on taustaa muotoilusta, markkinoinnista, kasvatustieteistä ja oppimisjärjestelmistä. Kirjanen on osa Aalto-yliopiston sisäistä kehitystyötä Digivisio 2030 -hankkeen ensimmäisessä pilotissa, joka päättyy lokakuussa 2023.

Mikro-oppiminen lyhyesti

Mikro-oppiminen voidaan määritellä lähestymistavaksi oppimiseen, joka tarjoaa lyhytkestoisia, yhteen aiheeseen keskittyviä ja kohdennettuja oppimismoduuleja, joihin oppijat pääsevät käsiksi helposti ja nopeasti. Sen avulla oppijat voivat hankkia uusia taitoja ja tietoja lyhyessä ajassa. Mikro-oppiminen on saamassa suosiota johtuen siitä, että sen näppäryys, joustavuus ja tehokkuus parantaa oppimistuloksia.

Mikro-oppiminen elämänlaajuisessa oppimisessa

Mikro-oppiminen on erityisen kiinnostavaa elinikäisen oppimisen näkökulmasta, koska sen avulla oppijat voivat aloittaa uusiin aiheisiin tutustumisen ilman, että heidän tarvitsee järjestää pitkiä poissaoloja tavanomaisesta työstään. Lisäksi mikro-oppiminen tarjoaa kohdennettuja oppimismahdollisuuksia, joihin pääsee käsiksi itselle sopivalla hetkellä.

"Yksi mikro-oppimisen hyödyntämisen välittömistä eduista on, että se kiinnittää oppilaiden huomion ja palkitsee pienten moduulien suorittamisesta. Se on mukava ja mukaansatempaava tapa aloittaa oppimismatka uuteen aiheeseen", sanoo pilottikoordinaattori Kiti Kainulainen

Katse tulevaan

Kirjasen koonnut tiimi toivoo, että se innostaa opettajia kokeilemaan mikro-oppimista ja osallistumaan elämänlaajuiseen oppimiseen. Vaikka mikro-oppimisen vahvuutena voidaan pitää innostuksen herättämistä oppijoissa ja mahdollisuutta tarjota oppimismahdollisuuksia uusille yleisöille, myös oppimisen tunnustamisessa on pienten osaamiskokonaisuuksien (eng. microcredentials) kaltaisia uusia tuulia. Koska pienet osaamiskokonaisuudet ovat uusia suomalaisessa korkeakoulukentässä, seuraavaksi pyritään jakamaan tietoa niistä yliopistoyhteisössä.

Aalto University Microlearning playbook

Mitä on mikro-oppiminen ja miten sitä hyödynnetään erilaisten yleisöjen opettamisessa? Sukella pedagogiikkaan ja sen etuihin elämänlaajuisen oppimisen palveluiden julkaisussa!

Tutustu kirjaseen Aaltodocissa

Aalto University Microlearning playbook (ulkoinen linkki)

Students sitting and talking in the library

Aalto-yliopisto kehittää ei-formaalin jatkuvan oppimisen tarjontaa osana Digivisio 2030 -hanketta

Aalto-yliopisto on mukana Digivisio 2030 -hankkeen alkuvaiheen pilotissa ja kehittää ei-formaalin oppimisen tarjontaansa.

scrolling website

Aallon elämänlaajuisen oppimisen tarjonta kehittyy – Osaamista voi päivittää nyt myös pienillä osaamiskokonaisuuksilla

Pienet osaamiskokonaisuudet vastaavat erityisen hyvin nopeasti syntyviin osaamistarpeisiin.

Neljä iloista henkilöä juo kahvia ulkona ja heiluttaa kameralle.j
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Kahvia kiltahuoneella ja chattia Telegramissa – Pienet teot voivat auttaa psykologisesti turvallisen ilmapiirin luomisessa

Psykologisen turvallisuuden luominen ei ole pelkästään hyödyllistä – se on elintärkeää.
palkalaskija

Nokian Renkaat lahjoittaa 200 000 euroa Kauppakorkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu käytettäväksi Nokian Renkaiden ja Jukka Moision stipendeinä ulkomaisiin vaihto-ohjelmiin lähteville maisteriopiskelijoille.
Liituraitapukuinen mies seisoo betoniseinän edessä kädet taskuissa
Yliopisto Julkaistu:

Vesa Kemppainen: ”Työelämässä tärkeä ominaisuus on mielenkiinto uusia asioita kohtaan”

Alumnitarina: Fiskars Groupin Art Director Vesa Kemppainen pitää tärkeänä työelämätaitona luovuutta ja kykyä luovaan päätöksentekoon. Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun alumnilla on tapana sanoa uusille asioille mieluummin kyllä kuin ei.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta