Aalto-yliopiston CEMS MIM -ohjelmalle verkoston parasta opiskelijapalautetta

Eniten kehuja oppimistuloksille ja valinnaiskursseille.
CEMS-opiskelijoita syksyllä 2016.

CEMS (The Global Alliance in Management Education) -yhteisön pääkonttori kerää opiskelijapalautetta kaikista sen jäsenkouluista niin eri kurssien ja seminaarien jälkeen kuin lukukauden päätyttyä. Syksyä 2016 koskeneessa opiskelijapalautteessa Aalto-yliopiston CEMS MIM -ohjelma arvioitiin koko CEMS-verkoston parhaaksi.

”Opiskelijat olivat arvioineet oppimistulokset (learning outcome) Aallossa erinomaisiksi. Myös arviot valinnaisista CEMS-kursseistamme olivat parantuneet selvästi. Valinnaisten kurssien määrä onkin Aallossa suhteellisen suuri, mistä kiitos kuuluu koko koululle”, iloitsee opiskelijapalautteesta Aallon CEMSin akateeminen johtaja, Professor of Practice Rita Järventie-Thesleff.

Kiitosta monille kursseille ja seminaareille

Aallon CEMS-tiimi eli Programme Managers Liisa Kotilainen ja Arja Sahlberg sekä johtaja Rita Järventie-Thesleff, saivat kiitosta joustavasta ja auttavaisesta asenteesta. Myös intensiivistä yhteistyötä yrityspartnereiden kanssa sekä CEMS Clubin järjestämiä tilaisuuksia kiitettiin.

Viime syksyn Block-seminaarin aiheina olivat kestävä kehitys (sustainability management), jonka opetuksesta vastasi professori Minna Halme sekä monipuolinen alusta (multi-sided platform), josta vastasi tietojärjestelmätieteen Professor of Practice Esko Penttinen.

Pakollisten CEMS-kurssien osalta arvioitiin Rita Järventie-Thesleffin pitämä CEMS Global strategy -kurssi sekä Meet the stage -kurssi. CEMS Global Strategy -kurssilla opiskelijat tekivät kurssityön Fairtradelle, joka on yksi CEMS-yhteisön yhteiskunnallisista partnereista (social partner). Tosi elämän haasteen ratkaiseminen edellytti perehtymistä Fairtraden toimintaan ja alan kirjallisuuteen sekä asiantuntijahaastatteluiden tekemistä.

Meet the stage -kurssin veti näyttelijä, KTM Kai Bäckström. Opiskelijat kehuivat kurssia parhaaksi esiintymistaitoja harjoittaneeksi kurssiksi ikinä. Menetelmät olivat monipuolisia ja kurssilla liikuttiin mukavuusalueen ulkopuolella. Esiintymisvalmiuksien ja vuorovaikutustaitojen harjoittaminen kuuluu ammatilliseen kehittymiseen ja niiden merkitys korostuu kaikilla liike-elämässä toimivilla.

Lehtori Michael Bakerin opettama yritysviestinnän kurssi Business Communications Skills sai myös erittäin hyvää palautetta ja monet yhteisön koulut ovatkin ottaneet siitä mallia kehittäessään omaa vastaavaa kurssiaan.

Järventie-Thesleffin mukaan opiskelijapalautetta hyödynnetään aktiivisesti; tuloksista keskustellaan verkoston tapaamisissa, hyviä käytäntöjä jaetaan ja uusista opetustekniikoista järjestetään työpajoja. Opiskelijapalautteen perusteella myös palkitaan yhteisön vuosijuhlassa paras koulu kunkin arvioitavan elementin osalta.

Aalto-yliopistossa kaksi tapaa opiskella CEMS MIM-ohjelmassa

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu on maailman johtavien kauppakorkeakoulujen ja suuryritysten muodostamaan CEMS-yhteisön jäsen (the Global Alliance in Management Education). Yhteisössä on 30 jäsenyliopistoa ja 74 kansainvälistä yritysjäsentä. CEMS-yliopistojen opiskelijat voivat suorittaa arvostetun eurooppalaisen CEMS MIM -yhteistutkinnon (Master's in International Management).

Syksyllä 2016 Kauppakorkeakoulu lanseerasi uuden Global Management -maisteriohjelman, jonka toinen vuosi koostuu CEMS MIM -opintojen kokonaisuudesta. Myös Kauppakorkeakoulun ulkopuolisten opiskelijoiden on mahdollista hakea tähän ohjelmaan.

Aiemmin CEMS-opinnot ovat olleet tarjolla vuoden mittaisena 66 opintopisteen kokonaisuutena, niin sanottuna Crown-mallina, jonka aaltolaiset ovat voineet suorittaa maisteriohjelmansa ohella. Myös Crown-mallinen CEMS MIM -ohjelma jatkuu.

CEMS MIM -ohjelma sijoittui vuonna 2015 maailman neljänneksi parhaaksi johtamisen maisteriohjelmaksi Financial Timesin toteuttamassa globaalissa maisteriohjelmien rankingissa.

CEMS MIM -opintojen malleihin haetaan jälleen syksyllä 2017.

Lisätietoja: http://biz.aalto.fi/fi/studies/cems/

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä