Aalto-yliopiston alumni DI Bruk Dejenielle palkinto vuoden 2022 parhaasta geotekniikan alan diplomityöstä

Palkitun työn aiheena oli stabiloidun saven kyky toimia hiilidioksidivarastona.
Pohjarakennuslaboratorio, Aalto-yliopisto

Suomen Geoteknillisen Yhdistyksen hallituksen valitsema voittaja julkistettiin marraskuussa pidetyssä Geotekniikan päivässä. Bruk Dejenie palkittiin FinMeas Oy:n lahjoittamalla stipendillä työstään ”Carbon Dioxide Sequestration Capacity of Stabilized Malmi Clay.”

Hiilidioksidipäästöt minimiin

Geoteknisen suunnittelun kasvavana osa-alueena nähdään maan kunnon parantaminen, jota ohjaa korkea rakennusinfrastruktuurin kysyntä kunnoltaan haastavan maaperän alueilla. Maaperän teknisten ominaisuuksien kohentamiseen käytettäviä syvästabilointimenetelmiä pyritään kehittämään ympäristöystävällisimmiksi, sillä niihin kytkeytyy valtava määrä materiaalia ja energiaa.

Minimoimalla energiankulutuksen ja hiilidioksidipäästöt maanparannusprojekteissa, geoteknisellä suunnittelusektorilla on mahdollisuus olla johtavassa asemassa ympäristön kannalta kestävämpien hankkeiden toteuttamisessa.

Uraauurtava tutkimus geotekniikan alalta

Dejenie käsitteli työssään eri sideainetyypeillä stabiloidun saven hiilidioksidin sitomiskykyä laboratorio-olosuhteissa. Tutkimuksessa käytettiin Malmin saven lisäksi erilaisia ​​uusiomateriaalipohjaisia, alhaisia ​​hiilidioksidipäästöjä aiheuttavia sideaineita.

Palkittu diplomityö on alkuselvitys tuleville tutkimuksille, joissa karbonatisoitumisen testaamista tehdään useammalla sideaineella ja sidemäärällä. Saatuja tuloksia tullaan käyttämään jatkossa myös laaja-alaisissa laboratorio- ja kenttäkokeissa.

Työssä yhdistyy moderni ja ajankohtainen näkökulma kirjallisuustutkimuseen ja useisiin laboratoriokokeisiin.

FinMeas Oy:n diplomityöpalkinto vuoden parhaasta geotekniikan alan lopputyöstä jaettiin nyt yhdeksättä kertaa. Kilpailussa olivat mukana kaikki geotekniikkaa opettavat yliopistot eli Aalto-yliopisto, Tampereen yliopisto ja Oulun yliopisto. Kukin yliopisto lähetti ehdotuksen alan parhaasta diplomityöstä, joiden pohjalta Suomen Geoteknillisen Yhdistyksen hallitus valitsi voittajan.

Lisätietoja:

Bruk Dejenie, Aalto-yliopisto, [email protected]
Sami Ylönen, toimitusjohtaja, FinMeas Oy, p. 040 715 3264

Suomen Geoteknillinen Yhdistys SGY on maa- ja pohjarakentamisessa aktiivisesti työskentelevien suunnittelijoiden, tutkijoiden, urakoitsijoiden, rakennuttajien sekä laite- ja materiaalitoimittajien yhteisö. www.sgy.fi

FinMeas on geoteknisten ja ympäristön riskien hallinnan prosessien automatisoinnin asiantuntijayritys.  Erilaisten monitorointiratkaisujen ja datan hallinta -järjestelmien avulla tuotetaan resurssitehokkuutta sekä turvallisuutta kaivoksille sekä pohjarakentamisen projekteihin. www.finmeas.com

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Kunniatohtori Ashok Kumar
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston uusi tekniikan kunniatohtori Ashok Kumar on biotekniikan uranuurtaja

Professori Askhok Kumar on maailmanlaajuisesti palkittu biotekniikan tutkija ja uranuurtaja.