Aalto-yliopisto tukee uusia ja uskaliaita poikkitieteellisiä tutkimusprojekteja

Sisäistä tutkimusrahoitusta myönnettiin 13 monialaiselle tutkimusryhmälle, jotka venyttävät rajoja ja haastavat rohkeasti vallitsevia käytänteitä.
Visualizing Knowledge
Aalto-yliopisto tukee monialaisia tutkimuskonsortioita, jotka edistävät kokonaisvaltaista muutosta. Kuva: Mikko Raskinen

Aalto-yliopiston uusi strategia rohkaisee koulujen ja alojen väliseen yhteistyöhön. Aalto tukee tavoitetta investoimalla yli miljoona euroa sisäiseen siemenrahoitukseen sekä tutkimusrahoitukseen vuosina 2022–2024.

Läpileikkaavien teemojen siemenrahoitus sekä Radikaalisti luovan tutkimuksen rahoitushaku keräsivät yhteensä 45 erinomaista hakemusta, ja rahoitusta myönnettiin 13 tutkimuskonsortiolle.

”Haluamme rohkaista monialaiseen yhteistyöhön ja tukea sitä näiden rahoitushakujen avulla, sillä uskomme sen voimaan. Yksi Aallon valttikorteista onkin eri alojen uniikki yhdistelmä, joka mahdollistaa korkealaatuisen tieteen sekä täysin uudenlaisten innovaatioiden tekemisen”, sanoo Ossi Naukkarinen, tutkimuksesta vastaava vararehtori.

Läpileikkaavien teemojen siemenrahoitusta haki 19 ryhmää, joista yhdeksälle myönnettiin rahoitus. Siemenrahoitus rohkaisee professoreita perustamaan uusia tutkimuskonsortioita sekä luomaan pohjaa uudelle yhteistyölle, ja sen tavoitteena on parantaa projektien mahdollisuuksia ulkoisen rahoituksen saamiseksi tulevaisuudessa. Siemenrahoituksella tuetaan tuoreita tutkimusryhmiä sekä kansainvälisen yhteistyöverkoston rakentumista.

Radikaalisti luovan tutkimuksen rahoitushakuun saapui 26 hakemusta, ja myöntävän rahoituspäätöksen sai neljä ryhmää. Projektit pyrkivät luomaan työkaluja, uutta tietoa sekä teoreettisia viitekehyksiä radikaalin luovuuden tulevaisuuden sovelluksille, tai lähestymään tutkimuskohdettaan radikaalisti luovalla tavalla – mahdollisesti muuttaen täysin sen, miten keramiikan tai näkemisen kaltaisia näennäisesti tuttuja ilmiöitä tehdään tai tulkitaan.

”Nämä ovat poikkeuksellisia, uniikkeja ja kiinnostavia projekteja, joilla on potentiaalia luoda radikaalisti uudenlaista tulevaisuutta sekä kehittää kestäviä ratkaisuja nykymaailman haasteisiin. Lisäksi tutkimusprojektit ovat linjassa strategiamme kanssa, ja lujittavat tärkeimpiä tutkimusalueitamme”, Ossi Naukkarinen tiivistää.

Lista Radikaalisti luovan tutkimuksen rahoituksen saaneista projekteista

Lista Läpileikkaavien teemojen siemenrahoituksen saaneista projekteista

Sivut näkyvät vain Aalto-yhteisölle, joten kirjauduthan sisään saadaksesi pääsyn koko sisältöön.

Krisztina Cziner, Platform-palvelupäällikkö
+358 50 3161028

Riikka Mäkikoskela, Head of Radical Creativity

Radical creativity illustration: Anna Muchenikova

Radikaali luovuus

Rakennamme vahvan, luovan yhteisön tukemaan uutta ajattelua.

Strategiamme
Networking at Aalto

Aalto Networking Platform

Aalto Networking Platform -yhteistyöalusta tuo tutkimusosaamista yhteen yli laitosrajojen.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan