Aalto-yliopisto palkitsi kestävän tuotekulttuurin ja ympäristötaiteen huippuosaajat

Ilmari Tapiovaara -palkinnon sai arkkitehti Ilkka Suppanen ja Pallas Athene -palkinnon emeritusprofessori Markku Hakuri.
Ilkka Suppanen, Markku Hakuri ja Tom Simons, photo: Mikko Raskinen

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu on myöntänyt Ilmari Tapiovaara -palkinnon muotoilija, arkkitehti Ilkka Suppaselle. Palkinto on tunnustus erityisen arvokkaasta luovasta työstä paikallisten ympäristöjen sekä teollisten tuotteiden kehityksen hyväksi. Esteettisten arvojen hyväksi tehdystä työstä myönnettävän Pallas Athene -palkinnon sai puolestaan kuvataiteilija, ympäristötaiteen emeritusprofessori Markku Hakuri.

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu myönsi kahden vuoden välein jaettavat palkinnot vuosijuhlassaan Mediakeskus Lumeessa 13. tammikuuta. Vuoden Alumniksi 2015 Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu nimitti maisema-arkkitehtuurin emeritusprofessori Tom Simonsin. Kunniajäseniksi nimitettiin professori Andrew Bentley, graafinen suunnittelija Pekka Loiri, valokuvataiteilija Arno Rafael Minkkinen, metsänhoitaja Pertti Hämäläinen, elokuvaaja Slawomir Idziak ja Työterveyslaitoksen vanhempi asiantuntija Martti Launis.

Palkintojen perusteet:

ILMARI TAPIOVAARA -PALKINTO

Ilkka Suppanen
muotoilija, arkkitehti (s. 1968)

”Suppanen on suomalaisen taideteollisuuden keskeinen toimija, joka on urallaan pyrkinyt luomaan kestävää tuotekulttuuria, jonka merkitys tunnistetaan kansainvälisesti. Hän on aina ollut valmis viemään osaamisensa laajempaan kehykseen ja uusiin ympäristöihin. Suppanen on osoittanut, kuinka muotoilijan työkenttä on globaali ja universaali.”

PALLAS ATHENE -PALKINTO

Markku Hakuri
kuvataiteilija, opettaja, lavastaja, visualisoija (s. 1946)

”Hakurin erityisen vuorovaikutteinen tapa johtaa työpajoja ja projekteja on saanut niin opiskelijat, monesta eri kulttuurista tulevat nuoret kuin myös yhteistyökumppanit innostumaan ja saamaan aikaan mieleenpainuvia tilapäisiä tai pysyvämpiä ympäristötaideteoksia. Hakurin mukaan ympäristötaide tarkastelee vastuuta ja vapautta, julkisen tilan visuaalisia muotoja ja arvoja sekä ihmisten ympäristötoimien merkitystä ja mielekkyyttä.”

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.