Aalto-yliopisto nousi sijalle 139 QS:n yliopistovertailussa

QS World University Ranking perustuu mainetekijöihin, tutkimusviittauksiin ja kansainvälisyyteen.

Aalto-yliopiston sijoitus nousi lähes 50 sijaa QS World University Ranking -yliopistovertailussa, joka julkistettiin 15.9.2015. Aalto-yliopisto oli tänä vuonna sijalla 139 maailman yliopistoista, kun se vuosi sitten oli sijalla 187.

QS World University Rankingin sijoituksesta 50 prosenttia perustuu yliopiston mainetta koskevaan mielipidekyselyyn, jossa vastaajina ovat niin yliopistot kuin työnantajatkin. Lisäksi vertailussa tarkastellaan tutkimusviittauksia, opiskelija-opettaja-suhdelukua ja kansainvälisen akateemisen henkilöstön määrää.

Rankingin metodologia on muuttunut hieman aiemmista vuosista. Tänä vuonna vertailussa on muun muassa otettu huomioon tieteenalojen välisiä eroavaisuuksia viittauskäytännöissä.

Ensimmäisellä sijalla vertailussa oli yhdysvaltalainen Massachusetts Institute of Technology (MIT). QS-ranking oli valinnut arvioitavaksi lähes 900 yliopistoa ympäri maailman. Maailmassa on laskutavasta riippuen noin 17  000–22 000 yliopistoa.

Lisätiedot: Topuniversities-verkkosivut

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.