Aalto-yliopisto mukana ideoimassa voittoisaa rahoitusalan innovaatiota

OP:n vetämä työryhmä loi parhaan rahoitusalan innovaation ilmastonmuutoksen torjumiseen.
Asiakirjahallinnan digitaaliset palvelut
Kuva: Aalto-yliopisto / Aino Huovio

Työryhmä, johon kuului edustajia OP:sta, Aktia-pankista, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta ja Hankenilta, on voittanut South Polen ideakilpailun, jossa haettiin parasta rahoitusalan innovaatiota ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Ryhmä osallistui kilpailuun viime syksynä EU-tasoisella yritysten ESG-datan (Environmental, Social and Governance eli ympäristö- ja yhteiskuntavastuu sekä hyvä hallintotapa) rekisteröintiin liittyvällä aloitteella. South Pole on maailman johtava vastuullisten rahoitusratkaisujen ja -palvelujen tuottaja.

Maailmalla on käytössä jo useita erilaisia raportointitapoja, joita voidaan hyödyntää yhteisen vertailukelpoisen minimitason ESG-raportointimallin kiteyttämiseen. Idean tavoitteena on kerätä ja jakaa yritysten raportoimaa ESG-vastuullisuusdataa julkisesti EU:n sisällä. Yritysten näkökulmasta tämä helpottaisi vapaaehtoista ESG-raportointia ja rahoituksen saantia. Sijoittajille ja rahoittajille rekisteri parantaisi datan saatavuutta ja vertailtavuutta, mikä edistäisi erityisesti pk-yritysten läpinäkyvyyttä.

”Olen todella iloinen tämän OP:n vetämän aloitteen saamasta hienosta vastaanotosta”, sanoo tutkimuksen varadekaani Matti Suominen Kauppakorkeakoulusta.

Tämä usean osapuolen yhteinen ja voittoisa aloite tehtiin lokakuussa 2019, jonka jälkeen se eteni Finanssialaan ja EACB:hen (European Association of Co-operative Banks). South Polen järjestämään kilpailuun osallistui maailmanlaajuisesti sijoittajia, yrityksiä ja korkeakouluja.

Lisätietoja:
Matti Suominen
Tutkimuksen varadekaani
Kauppakorkeakoulu

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!