Aalto-yliopisto mukana ideoimassa voittoisaa rahoitusalan innovaatiota

OP:n vetämä työryhmä loi parhaan rahoitusalan innovaation ilmastonmuutoksen torjumiseen.
Asiakirjahallinnan digitaaliset palvelut
Kuva: Aalto-yliopisto / Aino Huovio

Työryhmä, johon kuului edustajia OP:sta, Aktia-pankista, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta ja Hankenilta, on voittanut South Polen ideakilpailun, jossa haettiin parasta rahoitusalan innovaatiota ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Ryhmä osallistui kilpailuun viime syksynä EU-tasoisella yritysten ESG-datan (Environmental, Social and Governance eli ympäristö- ja yhteiskuntavastuu sekä hyvä hallintotapa) rekisteröintiin liittyvällä aloitteella. South Pole on maailman johtava vastuullisten rahoitusratkaisujen ja -palvelujen tuottaja.

Maailmalla on käytössä jo useita erilaisia raportointitapoja, joita voidaan hyödyntää yhteisen vertailukelpoisen minimitason ESG-raportointimallin kiteyttämiseen. Idean tavoitteena on kerätä ja jakaa yritysten raportoimaa ESG-vastuullisuusdataa julkisesti EU:n sisällä. Yritysten näkökulmasta tämä helpottaisi vapaaehtoista ESG-raportointia ja rahoituksen saantia. Sijoittajille ja rahoittajille rekisteri parantaisi datan saatavuutta ja vertailtavuutta, mikä edistäisi erityisesti pk-yritysten läpinäkyvyyttä.

”Olen todella iloinen tämän OP:n vetämän aloitteen saamasta hienosta vastaanotosta”, sanoo tutkimuksen varadekaani Matti Suominen Kauppakorkeakoulusta.

Tämä usean osapuolen yhteinen ja voittoisa aloite tehtiin lokakuussa 2019, jonka jälkeen se eteni Finanssialaan ja EACB:hen (European Association of Co-operative Banks). South Polen järjestämään kilpailuun osallistui maailmanlaajuisesti sijoittajia, yrityksiä ja korkeakouluja.

Lisätietoja:
Matti Suominen
Tutkimuksen varadekaani
Kauppakorkeakoulu

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Anniina Isomäki ja Ira van der Pals
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppatieteiden osaamisella voi vaikuttaa koko yhteiskuntaan ja sen tulevaisuuteen

Sijoitusjohtaja Ira van der Pals ja salkunhoitaja Anniina Isomäki arvostavat myös hyvää tasapainoa merkityksellisten työtehtävien ja muun elämän välillä.