Aalto-yliopisto koordinoimaan uutta Suomen kvanttilippulaivaa

“Lippulaiva mahdollistaa laajan kansallisen yhteistyön, jolla turvataan suomalaisen yhteiskunnan valmius kvanttiteknologiamurroksessa”, johtaja Peter Liljeroth kertoo.
A map of Finland sits on top of an artistic illustration of small-scale circuits.
Suomen kvanttilippulaiva kokoaa yhteen johtavia kvanttiasiantuntijoita muun muassa fysiikan, tietojenkäsittelytieteen, matematiikan, nanotieteen ja -teknologian sekä taloustieteen aloilta. Kuva: Shutterstock, Gavin Pugh/Aalto-yliopisto

Suomen Akatemia on ilmoittanut tänään 24. lokakuuta, että se ottaa Suomen kvanttilippulaivan (Finnish Quantum Flagship, FQF) lippulaivaohjelmaansa. Päätökset rahoituksen määrästä on tarkoitus tehdä tammikuussa 2024.

Kvanttilippulaivaa koordinoi Aalto-yliopisto, ja sen johtajaksi tulee professori Peter Liljeroth. Varajohtaja on Teknologian tutkimuskeskus VTT:n tutkimuspäällikkö Pekka Pursula.

“Kvanttiteknologian odotetaan mullistavan monia tieteen, teknologian ja teollisuuden aloja aina puhtaasta energiantuotannosta lääkkeiden suunnitteluun. Lippulaiva mahdollistaa laajan kansallisen yhteistyön, jolla turvataan suomalaisen yhteiskunnan valmius kvanttiteknologiamurroksessa”, kertoo Liljeroth.

Suomen kvanttilippulaiva kokoaa yhteen johtavia kvanttiasiantuntijoita muun muassa fysiikan, tietojenkäsittelytieteen, matematiikan, nanotieteen ja -teknologian sekä taloustieteen aloilta. Se vahvistaa ja laajentaa alan kansallista ekosysteemiä ja edistää huippututkimusta, joka vauhdittaa uusien yritysten syntymistä. Lippulaiva tuo yhteen kvanttimateriaalien, -laitteiden ja -informaation huippututkimuksen sekä johtavaa asiantuntemusta sovellusten, teknologian siirron ja markkinakäyttäytymisen tutkimuksen aloilta.

“Kvanttiteknologia on alana parhaillaan todella jännittävässä vaiheessa. Uudet ratkaisut moniin anturi-, viestintä- ja tietotekniikkasovelluksiin ovat saavuttamassa markkinoiden edellyttämän kypsyystason, mikä näkyy myös alan uusien yritysten ja start-upien kasvavassa määrässä. Lippulaivan tavoitteena on tukea yritysten ekosysteemin kasvua yhdistämällä tiedettä ja perustutkimusta sovelluksiin", Pursula sanoo.

Lippulaivan käynnistämisessä keskeisessä roolissa on InstituteQ eli kansallinen kvantti-instituutti, joka on Aalto-yliopiston, VTT:n ja Helsingin yliopiston yhteistyöorganisaatio.

"Siitä lähtien kun InstituteQ vuonna 2021 perustettiin, sen puitteissa on rakennettu selkeää etenemissuunnitelmaa kvanttitutkimuksen, -koulutuksen ja -liiketoiminnan laajentamiseen kansallisella tasolla. Nyt käynnistyvä kvanttilippulaiva on keskeinen askel kvanttiaikakauteen valmiin Suomen rakentamisessa. Meidän on oltava valppaita, että olemme houkutteleva paikka alan asiantuntijoille, sekä koulutuksen saralla että työympäristönä, sanoo InstituteQ:n johtaja ja Aalto-yliopiston professori Jukka Pekola.

Vuodesta 2022 suomalaisissa yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa on työskennellyt kvanttiteknologian parissa 550 henkilöä ja suomalaisissa yrityksissä 460 henkilöä. Suomi sijoittuu jatkuvasti maailman kärkimaiden joukkoon kvanttiteknologian kehittämisessä ja tutkimuksessa. Vuodesta 2012 alkaen Suomessa on investoitu kaikkiaan 250 miljoonaa euroa yksityistä rahaa kvanttiteknologiaan.

Aalto-yliopiston ja VTT:n lisäksi kvanttilippulaivassa ovat mukana Helsingin yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Tampereen yliopisto, Oulun yliopisto ja CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.

Lippulaivan pääpainopisteet tuleville vuosille ovat huippututkimuksen edistäminen, uusien yritysten, liiketoimintamahdollisuuksien ja sovellusten mahdollistaminen ja tukeminen, koulutus sekä kvanttiteknologiatietoisuuden lisääminen teollisuudessa ja yhteiskunnassa yleisesti.

White InstituteQ logo on dark background

InstituteQ - The Finnish Quantum Institute (ulkoinen linkki)

InstituteQ koordinoi kvanttitutkimusta, -koulutusta sekä -liiketoimintaa Suomessa

QTF-hero logo

Quantum Technology Finland – The National Centre of Excellence (ulkoinen linkki)

The national Quantum Technology Finland (QTF) Centre of Excellence brings together scientific and technological excellence and cutting-edge research infrastructures to harness quantum phenomena in solid-state-based quantum devices and applications.

Iines Jakovlev: Hidden Lake Photo: Anne Kinnunen

Uusi lippulaiva kokoaa kvanttiteknologian huippuosaamista

Aalto-yliopisto on mukana myös Suomen Akatemian kolmessa muussa uudessa lippulaivassa – digitaalisen vesiosaamisen, koulutuksen sekä matemaattisen kuvantamisen ja mallintamisen lippulaivoissa.

Tutkijoiden kehittämä WAVE-tekniikka perustuu tulevan liikkeen, esimerkiksi käännöksen ennakointiin. Kuva: Markus Laattala.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkijat kehittivät yleisöaaltoon perustuvan tavan ohjata tanssia virtuaalitodellisuudessa

Tutkijat kokeilivat aluksi aiemmista tanssipeleistä tuttuja visualisointikeinoja. Useiden prototyyppien ja vaiheiden jälkeen he päätyivät kuitenkin kokeilemaan urheilutapahtumista tuttua yleisöaaltoa tanssin ohjauksessa.
Tutkijat suunnittelivat algoritmin, joka ohjaa ilmasuuttimen suuntaa kahdella moottorilla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat tuulen esineiden liikuttamiseen

Tutkijoiden mukaan ilmavirtojen luova hyödyntäminen voi synnyttää uusia robottiteknologioiden muotoja.
Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.