Aalto-yliopisto kehittää ei-formaalin jatkuvan oppimisen tarjontaa osana Digivisio 2030 -hanketta

Aalto-yliopisto on mukana Digivisio 2030 hankkeen alkuvaiheen pilotissa ja kehittää omaa ei-formaalin oppimisen tarjontaansa yhdessä muiden pilottikorkeakoulujen kanssa.
Students sitting and talking in the library

Valtakunnallinen Digivisio 2030 -hanke etenee seuraavaan vaiheeseen ensimmäisten pilottihankkeiden käynnistyessä. Digivisio on kaikkien suomalaisten korkeakoulujen yhteinen hanke, jossa rakennetaan kansainväliselläkin mittapuulla kunnianhimoista oppimisen ekosysteemiä.

Aalto-yliopisto on mukana toisessa hankkeen alkuvaiheen piloteista, jossa pilotoidaan ei-formaalin joustavan oppimisen tarjotinta. Ei-formaalia oppimistarjontaa voivat olla esimerkiksi kurssimuotoinen tutkintoon johtamaton koulutus, webinaarit, podcastit sekä kaikki muu tältä väliltä. Aalto-yliopiston lisäksi pilottihankkeessa on mukana viisi muuta suomalaista korkeakoulua. Toinen Digivisiossa alkavista piloteista keskittyy identiteetinhallintaan.

“Aallossa on herätty jo aikaisemmin ei-formaalin oppimisen merkitykseen osana elämänlaajuista oppimista, ja siksi onkin hienoa päästä tietoisesti keskittymään uudenlaisten oppimissisältöjen kehittämiseen. Esimerkiksi osaksi arkea sujahtavat muutaman minuutin kokonaisuudet odottavat tekijöitään”, kertoo pilottikoordinaattori Kiti Kainulainen.

Pilotti alkoi lokakuussa 2022 ja kestää noin vuoden. Tämän aikana Aalto-yliopisto kehittää omaa ei-formaalin oppimisen tarjontaansa sekä kokeilee tarjonnan tunnistamista ja esittämistä oppijoille yhteisellä tarjottimella muiden pilottikorkeakoulujen kanssa.

“Digivision jatkuvan oppimisen tarjotin on oivallinen työkalu kirittämään Aalto-yliopiston elämänlaajuisen oppimisen tarjontaa alkaen ei-formaaleista oppimismuodoista. Oppimisen digitaaliset toteutukset hakevat muotoaan ja Aalto-yliopistolla on mahdollisuus kehittää sekä kansallisesti että kansainvälisesti kilpailukykyisiä oppimisratkaisuja,” sanoo elämänlaajuisen oppimisen liiketoimintajohtaja Laura Sivula.

Higher education institutes Digivisio main image showing people working with laptops

Digivisio 2030 -hanke

Aalto-yliopisto on aktiivisesti mukana kaikkien Suomen korkeakoulujen yhteisessä hankkeessa, jonka tavoitteena on uudistaa suomalaista korkeakoulutusta digitalisaation avulla ja tehdä Suomesta joustavan oppimisen mallimaa.

Aalto-yliopisto
Monitulkintaiset ongelmat vaativat uudenlaista johtamista

Aalto-yliopisto on vetovastuussa korkeakoulujen ja yliopistojen digivision toteuttamisessa

Rehtori Ilkka Niemelä valittiin ohjausryhmän puheenjohtajaksi ja hankesuunnittelu on käynnistymässä.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: