Aalto-yliopisto Juniorin Kauppis-haaran 24 tunnin verkossa toteutettu yrittäjyysleiri oli menestys
Koronavirus on mullistanut oppilaitosten toimintaa Suomessa, eivätkä lukiot ole tästä poikkeus. Opettajat ovatkin kehittäneet innovatiivisia tapoja, joilla tukea opiskelijoiden kiinnostusta oppimiseen. Aalto-yliopisto Juniorin Kauppakorkeakoulun tiimi vastasi poikkeusolojen synnyttämiin tarpeisiin ja järjesti lukiolaisille verkossa toteutettuna 8.–9. toukokuuta yrittäjyyteen keskittyneen leirin.
Aalto-yliopisto Juniorissa on hiljattain alkanut toimia niin kutsuttu Kauppakorkeakoulun haara, jonka tavoitteena on tukea nuorten elinikäistä oppimista. Aalto-yliopisto Junior pyrkii lisäämään nuorten tietoisuutta kauppatieteiden opinnoista tarjoamalla oppimismahdollisuuksia sekä edistämällä vuoropuhelua nuorten ja Kauppakorkeakoulun välillä.
”Aloitimme toimintamme tämän vuoden alussa Aalto-yliopiston kampuksella pidetyillä työpajoilla. Poikkeusolojen vuoksi aloimme kuitenkin pian kehittää digitaalista yhteistyötä opettajien kanssa”, kertoo Semih Ersöz, Aalto-yliopisto Juniorin Kauppis-koordinaattori ja Kauppakorkeakoulun Entrepreneurship and Innovation Management ‑maisteriohjelman alumni.
Tulevaisuuden liiketoiminnan kehittämistä ja yllätysvieraita
Yhteistyössä Etu-Töölön ja Vihdin lukioiden ja Nuori Yrittäjyys ry:n kanssa järjestetyn 24 tuntia kestäneen verkkoleirin tarkoituksena oli innostaa yli 80 lukiolaista kehittämään liikeideoitaan.
”Tarkoituksena oli näyttää nuorille opiskelijoille, että heillä on hyviä ideoita ja että ryhmässä oppiminen on hauskaa. Tarkoitus oli antaa 24 tunnin ensikosketus yrittäjyyteen”, kertoo Etu-Töölön lukion yrittäjyyden opettaja Jenni Korte.
”Opiskelijat oppivat myynti- ja ryhmätyötaitoja, ongelmanratkaisutaitoja ja esiintymistaitoja. Leirillä toteutettu vuorovaikutteinen ryhmäoppiminen oli avain onnistuneeseen leirielämykseen”, lisää Eeva Korhonen Nuori Yrittäjyys ry:stä.
Osallistujat jaettiin kymmeneen tiimiin, joissa kokeneemmat lukiolaiset toimivat tutoreina. Tiimit kävivät leirin aikana erilaisilla tarkistuspisteillä, joissa heitä ohjattiin kehittämään edelleen liikeideoitaan. Osa tarkistuspisteistä oli opettajien ohjaamia, ja osassa ohjaajina toimi Aalto-yliopiston eri alojen opiskelijoita, jotka olivat myös osallistuneet tarkistuspisteiden suunnitteluun.
Leiriohjelmaan kuului myös yllätysvieraita. Ensimmäisen päivän lopussa tunnettu tv-kasvo ja kiinteistönvälittäjä Jethro Rostedt piti lyhyen motivointipuheen. Jethron jälkeen taloustieteitä Kauppakorkeakoulussa opiskeleva Julian Gröndahl liittyi mukaan Yhdysvalloissa toimivana pääomasijoittajana. Hän neuvotteli englanniksi sijoitussopimuksesta kunkin tiimin kanssa.
Toisena päivänä tohtori Jukka-Pekka Heikkilä Kauppakorkeakoulusta piti mukaansatempaavan puheenvuoron innostaakseen opiskelijoita yrittäjyyteen äärimmäisissä olosuhteissa.
”Pidin eniten vieraista ja erikoisjutuista. Leiri oli kaiken kaikkiaan mahtava kokemus! Tämä oli ensimmäinen verkossa järjestetty leirini, ja mielestäni se toimi todella hyvin”, kirjoitti eräs lukiolaisista palautelomakkeeseen.
Lopuksi pidettiin ”hissipuheita”
Leirin lopussa pidettiin niin sanottu pitchaustilaisuus, jossa tiimit näyttivät mainosvideonsa ja esittelivät lyhyesti liikeideansa.
”Tietysti yksi tärkeimmistä tuloksista oli osallistujien onnistunut innostaminen, mutta mielestäni tässä päästiin vielä pidemmälle, sillä suurin osa ideoista on toteutuskelpoisia, ja jotkut ovat itse asiassa valmiita toteutettaviksi yritystoiminnassa", sanoi tuomaristoon kuulunut Jukka-Pekka Heikkilä.
Lean canvas ‑tarkistuspisteessä ohjaajana toimineen Aallon opiskelijan Linda Hemmannin mielestä ne tiimit, joilla oli hauskaa keskenään, keksivät myös yllättävimpiä uusia ideoita ja kehittivät ideoista realistisia liiketoimintamahdollisuuksia. Hemmann itse opiskelee matematiikkaa ja systeemianalyysiä sekä sivuaineenaan teollista johtamista.
Opettajat olivat myös erittäin iloisia lukiolaisten palautteesta. ”Yksi tyttö kertoi minulle, ettei hän ollut ollut etukäteen kovin innostunut leiristä, mutta että se olikin osoittautunut upeaksi kokemukseksi”, kertoi Kristina Laine Etu-Töölön lukiosta. ”Lopputulos oli paljon parempi kuin osasin edes odottaa. Tämä oli todella hienoa”, lisää Vihdin lukion opettaja Oskari Ropponen.
Mitä seuraavaksi?
Opettajat arvostivat suuresti Kauppakorkeakoulun ja lukioiden välistä yhteistyötä.
”Emme olisi edes aloittaneet koko hanketta, jollei meillä olisi ollut mahdollisuutta saada Aalto-yliopistoa mukaan”, sanoo Jenni Korte. Aalto-yliopisto Juniorin teknologiat ja laadukkaat tehtävät olivat mahtavia, ja tiimi tietysti loistava.”
Nuori Yrittäjyys ry:n tiimi antoi vastaavaa palautetta: ”Leiri toimi hyvin, joten sellainen pitäisi järjestää vuosittain – jopa muutaman kerran vuodessa. ”Näin nuoret pääsevät tekemään yhteistyötä toisten nuorten kanssa”, Eeva Korhonen totesi.
Osallistujilta ja muilta järjestäjiltä saadun positiivisen palautteen innostamana Aalto-yliopisto Juniorin Kauppis-tiimi järjestää toisen verkkoleirin 8.–11. kesäkuuta. Leiri on maksuton ja avoin kaikille lukiolaisille.
”Tämä on ehdottomasti hieno mahdollisuus lukiolaisille, jotka haluavat tutustua yrittäjyyteen Aalto-yliopiston puitteissa”, Semih Ersöz sanoo. ”Odotamme hakemuksia eri puolilta Suomea.”
Lisätietoja:
8.–11.6. järjestettävästä yrittäjyysleiristä:
https://junior.aalto.fi/catalogue/summerstartupchallenge/
Aalto-yliopisto Juniorin Kauppis-toiminnasta:
BIZ-koordinaattori Semih Ersöz (englanniksi)
[email protected]
puh. 041 757 8824
Aalto-yliopisto Juniorista:
https://junior.aalto.fi/
- Julkaistu:
- Päivitetty: