Aalto-yliopisto ja Nokia laajentavat yhteistyötään

Tekoälytutkimus on yksi yhteistyön uusista kulmakivistä.
Ilkka Niemelä and Lauri Oksanen shook hands after signing the agreement.

Aalto-yliopisto ja Nokia allekirjoittivat tänään kumppanuussopimuksen, jonka tarkoituksena on vahvistaa, laajentaa ja systematisoida jo ennestään monipuolista strategista yhteistyötä. Pyrkimyksenä on myös tukea ihmisten välistä luontevaa ja aloitteellista verkostoitumista.

Aalto-yliopistolla ja Nokialla on pitkä yhteinen historia, ja Nokia onkin ollut tähän mennessä Aallon merkittävin yrityskumppani. Tutkimusyhteistyötä on tehty viime aikoina muun muassa Nokia Bell Labsin sekä Aallon ja Helsingin yliopiston yhteisen Nokia Advanced Research Centerin (NCAR) puitteissa. Vuonna 2017 Nokia Bell Labs nimitti Aallon Distinguished Academic Partner -yliopistokseen.

Tieto- ja viestintäteknologia on merkittävä tutkimuksen painopistealue, jota täydennetään nyt tekoälytutkimuksella. Tällä alueella Nokia Bell Labsin kanssa yhteistyötä tekevät erityisesti Aallon sähkötekniikan ja perustieteiden korkeakoulut, joissa on alueeseen liittyvää vahvaa osaamista.

”Nokian tulevaisuuden visiossa automaatiolla on tärkeä rooli, ja se tulee jatkossa enenevässä määrin perustumaan tekoälyyn. Meille on tärkeää, että Suomessa on alan vahvaa osaamista kuten Aallossa ja että sitä edelleen kehitetään ja laajennetaan”, sanoo Nokian verkkoliiketoiminnan tutkimuksesta ja teknologiasta vastaava johtaja Lauri Oksanen.

Sopimus kattaa tutkimuksen ohella myös opetukseen, osaamisen kehittämiseen, kampuksen kehittämiseen sekä rekrytointiin liittyvää yhteistyötä. Aalto on kiinnostava kumppani Nokialle erityisesti sen tarjoaman monitieteisen osaamisen vuoksi. Tekniikan alan osaamisen yhdistäminen taiteiden, suunnittelun ja kauppatieteiden osaamiseen on tärkeää. Tavoitteena on laajentaa yhteistyötä opetukseen liittyvissä projekteissa. Lisäksi osapuolet aikovat aktiivisesti kartoittaa uusia Aallon ja Nokian kampusten ja verkostojen tarjoamia yhteistyömahdollisuuksia.

”On jännittävää nähdä, minkälaisia mahdollisuuksia yhteistyölle tarjoutuu tulevaisuudessa, kun Aallon kaikki korkeakoulut toimivat Otaniemen kampuksella, lähellä Nokian omaa kampusta. Läheisyys ja uusi viestintäteknologia helpottavat vuorovaikutusta, tiedon jakamista ja eri toimintojen koordinointia. Projektipohjaisen oppimisen ja yrittäjyyden ansiosta Aalto voi luoda opiskelijoille mahdollisuuksia tehdä tiiviimpää yhteistyötä Nokian kanssa”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

URL kopioitu

Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopisto järjestää Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 yhdessä Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallisen koordinaation ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa.
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.