Aalto-yliopisto ja Metropolia solmivat strategisen yhteistyösopimuksen

Erityisesti tekniikan alan yhteistyöllä tavoitellaan elinvoimaa ja läpimurtoja Suomeen.

Aalto-yliopisto ja Metropolia Ammattikorkeakoulu ovat solmineet strategisen yhteistyösopimuksen, jolla ne tiivistävät yhteistyötään ja vahvistavat metropolialueen osaamista. Erityisesti insinöörikoulutuksessa voidaan rakentaa uudenlaista toimintaa korkeakoulujen omien profiilien ja vahvuuksien pohjalta. Niin Aalto-yliopisto kuin Metropoliakin ovat oman sektorinsa suurimmat tekniikan alan kouluttajat Suomessa.

Yhteistyötä laajennetaan entistä systemaattisemmin verkkokursseihin ja avoimeen yliopisto-opetukseen, monialaisiin projekteihin sekä tilojen ja laitteiden tarkoituksenmukaiseen yhteiskäyttöön. Metropolian suuri sosiaali- ja terveysala tuo lisäarvoa yhteistyöhön.

Siirtyminen korkeakoulusta toiseen entistä joustavampaa

Tavoitteena on myös joustavoittaa opiskelijoiden siirtymistä korkeakouluasteelta toiselle. Metropolian opiskelijat voivat jatkossa hakeutua entistä sujuvammin Aalto-yliopiston maisteriohjelmiin ja Aallon tarjoamia avoimia verkkokursseja voidaan sisällyttää osaksi ammattikorkeakoulututkintoa.

Uusia yhteistyömahdollisuuksia etsitään myös kehitys- ja innovaatiotoiminnasta esimerkiksi opintoihin ja opiskelijatöihin liittyvissä projekteissa, joiden aiheina voivat olla esimerkiksi älykkään liikenteen ratkaisut, maankäyttö ja rakennusala, tieto- ja viestintätekniikka sekä media-ala. Lisäksi korkeakoulut tutkivat mahdollisuuksia tuottaa yhdessä laadukkaita palveluita, ensi vaiheessa erityisesti tietohallinnon ja koulutusviennin osalta.

– Sekä Aalto-yliopisto että Metropolia Ammattikorkeakoulu on perustettu muutamia vuosia sitten. Ne ovat monialaisia, vahvoista toimijoista organisoituja korkeakouluja, joiden toimintakulttuuri on kunnianhimoinen, luovia ratkaisuja etsivä ja ennakkoluuloton. Entistä tiiviimmän yhteistyön myötä meidän on mahdollista uudistaa elinkeinoelämää ja tuoda positiivisia viestejä yhteiskuntaan, toteaa Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri.

– Olemme tehneet yhteistyötä jo pitkään. Nyt solmittu sopimus avaa entistä parempia mahdollisuuksia kansallisilla ja kansainvälisillä foorumeilla. Olen erityisen ilahtunut niistä mahdollisuuksista, joita nyt solmitun sopimuksen joustavat opintopolut tuovat opiskelijoille, sanoo Metropolia Ammattikorkeakoulun toimitusjohtaja-rehtori Riitta Konkola.

Metro yhdistää kampukset

Sekä Aalto-yliopisto että Metropolia rakentavat parhaillaan pääkampuksiaan: Aalto-yliopisto Espoon Otaniemeen ja Metropolia Helsingin Myllypuroon. Länsimetron valmistuminen mahdollistaa tehokkaan ja ekologisen liikkuminen kampusten välillä.

Lisätietoja:

Aalto-yliopisto: median yhteydenotot viestinnän kautta, Anu Salmi-Savilampi, viestintäpäällikkö, puh. 050 464 4585, [email protected]

Metropolia Ammattikorkeakoulu: Tuire Ranta-Meyer, johtaja, yhteiskuntasuhteet, puh. 050 526 2002, [email protected]

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu: