Aalto-yliopisto ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut tiivistävät yhteistyötä

Yhteiskunnan muutokset luovat tutkimushaasteita vesi- ja jätehuoltoaloilla.

HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen ja Insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis. Kuva Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Aalto-yliopisto ovat solmineet kumppanuussopimuksen, jonka tavoitteena on edistää tutkimusta ja osaamista vesi- ja jätehuoltoaloilla, kuten juomaveden valmistuksessa, jäteveden puhdistuksessa, jätehuollossa ja vesihuoltoverkostojen ylläpidossa. Aalto-yliopiston ja HSY:n yhteistyöllä on pitkät perinteet, ja uudella sopimuksella pyritään luomaan systemaattisempia yhteistyömuotoja.

Vesi- ja ympäristötekniikalla ja kestävällä kehityksellä on tärkeä asema Aalto-yliopiston tutkimustoiminnassa ja strategiassa.

"Vesi- ja ympäristötekniikalla ja kestävällä kehityksellä on tärkeä asema Aalto-yliopiston tutkimustoiminnassa ja strategiassa", toteaa Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis. Yhteistyön vahvistaminen pääkaupunkiseudun kuntayhtymän kanssa on tärkeää sekä yliopistolle että alueen hyvinvoinnille, hän jatkaa.

Yhteiskunnassa tapahtuvat suuret muutokset kuten väestönkasvu, kaupungistuminen, ilmastonmuutos, globalisoituminen, digitalisaatio ja luonnonvarojen kasvava kulutus luovat haasteita vesi- ja jätehuoltoaloille.

”Esimerkiksi orgaanisen aineen pitoisuuksien nousu luonnonvesissä luo haasteita talousveden valmistuksessa”, kertoo vesihuoltotekniikan professori Riku Vahala Aalto-yliopistosta. ”Ongelman ratkaisemiseksi tutkimme parhaillaan erilaisia kalvosuodatusmenetelmiä. Jäteveden puhdistuksessa teemme yhteistyötä HSY:n kanssa muun muassa prosessien optimoinnissa, jotta voisimme vähentää voimakkaan kasvihuonekaasun, typpioksiduulin päästöjä.”

”HSY:n yli 150 miljoonan investointiohjelmalla varmistetaan tulevaisuudessakin ekotehokkaat ja ajanmukaiset ympäristöpalvelut. Investointeihin liittyvät erilaiset kehittämishankkeet tarjoavat pohjan systemaattiselle asiantuntijayhteistyölle ja toimialojen osaamisen kehittämiselle, kuten Blominmäen kallioon rakennettava uusi jätevedenpuhdistamo, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Vesihuollon lisäksi HSY hoitaa sekä asukkaiden sekä kuntien jätehuollon pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Aalto-yliopistossa jätehuollon tutkimuksen pääaiheina on kierrätys ja jätehuoltojärjestelmät. Se on monitieteellistä tutkimusta, jossa yhdistetään systeemitason näkökulma ja mallintaminen logistiikkaan, prosesseihin, materiaalitekniikkaan, päästöjenhallintaan, ympäristövaikutuksiin, tiedonhallintaan ja palveluihin.

”Pyrkimys kiertotalouteen on lisännyt tarvetta selvittää kotitalouksissa syntyvän jätevirran koostumusta ja kehittää toimivia jätteiden erilliskeräysjärjestelmiä. Tämän teeman ympärillä olemme tehneet HSY:n kanssa runsaasti yhteistyötä, kuten opinnäytetöitä”, kertoo ympäristötekniikan professori Jaana Sorvari Aalto-yliopistosta. ”Viimeisin yhteistyöhankkeemme liittyy yhdyskuntajätevesilietteiden käsittelymenetelmien vertailuun. Erityisen tyytyväinen olen viime syksynä käynnistyneeseen yhteistyöhön jätehuollon opetuksessa”, Sorvari toteaa.

Aalto-yliopistossa on runsaasti osaamista vesi- ja jätehuoltoaloilla. Vuosittain näiltä aloilta valmistuu keskimäärin 20 diplomi-insinööriä ja useita tohtoreita. HSY on Suomen suurin yksittäinen Aalto-yliopiston vesi- ja ympäristötekniikasta valmistuvien diplomi-insinöörien työllistäjä.

Lisätietoja:

Aalto-yliopisto
Professori Riku Vahala
[email protected]

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY
Toimitusjohtaja Raimo Inkinen
[email protected]

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on kuntayhtymä, joka tuottaa vesihuollon ja jätehuollon palveluja sekä tietoa pääkaupunkiseudusta ja ympäristöstä. HSY auttaa asukkaita toimimaan paremman ympäristön puolesta. hsy.fi

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.