Aalto-yliopisto ja ABB tiivistävät yhteistyötään

Tulevaisuuden haasteet ja mahdollisuudet löytyvät teollisen internetin, digitalisaation, robotiikan ja palvelumuotoilun alalta.
abb_aalto_fi.jpg

Aalto-yliopisto ja ABB tiivistävät yhteistyötään tutkimuksen, opetuksen ja rekrytoinnin parissa. ABB:llä on jo 126 vuotta kestänyt yhteistyö Aalto-yliopiston ja sen edeltäjän Teknillisen korkeakoulun kanssa. Viisi vuotta sitten perustetussa Aalto-yliopistossa yhdistyvät tiede, taide, tekniikka ja talous.

– Tavoitteemme on auttaa ABB:tä yhä kiristyvillä markkinoilla tuomalla entistä vahvemmin esiin mahdollisuudet, joita Aalto-yliopiston poikkitieteellisyys ja innovatiivinen lähestymistapa tarjoavat, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun dekaani Jyri Hämäläinen toteaa.

Keskinäisen yhteistyön ja vuorovaikutuksen vahvistamista pohdittiin yhteisessä työpajassa lokakuussa. Yhteisymmärrys oli selkeä – rakennetaan jo olemassa olevien vahvuuksien päälle.

Designista kilpailuetu

Yhdeksi tulevaisuuden visioksi ja kilpailueduksi todettiin designin ja palvelumuotoilun kehittäminen. Aalto-yliopiston Design Factoryn toiminta on jo laajentunut ympäri maailman ja osa niistä sijaitsee lähellä ABB:n tehtaita. Tutkimusprojekteissa kannattaakin jatkossa hyödyntää jo olemassa olevaa verkostoa ja saada kerättyä tuote- ja palvelukehityksen tutkimustietoa suoraan paikallisilta toimijoilta.

– Päivän anti oli loistava ja palvelumuotoilun kehittämistä pohtiva ryhmämme oli oikein idearikas. Tästä jatkamme yhteistyön kehittelyä, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun alumni- ja yrityssuhteista vastaava Ilona Törmikoski lupaa.

Yritykset mukaan koulutusohjelmien kehitystyöhön

ABB työllistää vuosittain lähes 1000 kesäharjoittelijaa, joista Helsingissä noin 450. Tämän lisäksi yhteistyötä tehdään paljon diplomitöissä. Keskusteluissa koulutusyhteistyöstä pohdittiinkin, miten ABB:n diplomityönohjaajilta saataisiin kerättyä arvokasta palautetta koulutusohjelmien kehittämisen tarpeisiin.

– Tavoitteemme on kasvattaa diplomi-insinöörejä työelämän tarpeisiin, Sähkötekniikan korkeakoulun varadekaani Keijo Nikoskinen muistuttaa ja ehdottaa jatkossa koulutusohjelmien palaute- ja kehittämisseminaarin suunnittelua.

uutinen 22.1.2015: Aalto-yliopisto ja ABB solmivat kumppanuussopimuksen

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.