Aalto-yliopisto aloittaa yt-neuvottelut

Mahdollinen vähennystarve on enintään 350 henkilöä.

Aalto-yliopisto aloittaa yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat koko henkilöstöä professoreita lukuun ottamatta. Tavoitteena on sopeuttaa yliopiston toimintaa heikentyneessä taloustilanteessa siten, että opetuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan tulevaisuus voidaan turvata pitkällä aikavälillä.

- Aalto-yliopistossa on sen alkuvuosina toteutettu mittavia muutoksia ja tuloksemme ovat kehittyneet erittäin hyvin. Tämä on vaatinut henkilöstöltämme paljon työtä ja asiantuntemusta. Hyvistä tuloksista huolimatta yliopiston taloudellinen tilanne on todella tiukka, koska Suomen hallitus on päättänyt leikata yliopistojen rahoitusta merkittävästi, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri.

Valtio leikkaa Aalto-yliopiston rahoitusta noin 66 miljoonalla eurolla vuoden 2018 loppuun mennessä. Leikkaukset koostuvat mm. opetus- ja kulttuuriministeriön yliopistolle jakaman rahoituksen sekä Tekesin rahoituksen leikkauksista.

- Olemme jo aiemmin keskittäneet resurssejamme tutkimukseen ja opetukseen sekä tehostaneet toimintaamme. Valitettavasti tehdyt säästötoimenpiteet eivät vielä riitä. Merkittävä osa tulevista säästöistä pyritään toteuttamaan tila- ja hankintakustannuksista, mutta ikävä kyllä arvioimme, että emme voi välttyä henkilöstöön kohdistuvilta säästötoimenpiteiltä, Tuula Teeri sanoo.

Yliopisto pyrkii tasapainottamaan talouttaan lisäämällä rahoitusta muista lähteistä ja vähentämällä kustannuksia. Lisärahoitusta pyritään hankkimaan muun muassa lisäämällä kilpailtua tutkimusrahoitusta ja käyttämällä sijoitustoiminnan tuottoja. Säästötarpeeksi arvioidaan 37 miljoonaa euroa, josta yli puolet pyritään saavuttamaan tila- ja hankintakustannuksia vähentämällä.  Henkilöstökuluihin kohdistuu arviolta noin 17 miljoonan euron säästötarve.

Neuvottelujen piirissä on noin 4 100 henkilöä eli koko henkilöstö professoreita lukuun ottamatta. Aalto-yliopistossa työskentelee yhteensä noin 4 600 henkeä. Alustavien arvioiden mukaan mahdollinen vähennystarve on enintään 350 henkilöä.

- Tilanne on henkilöstöllemme raskas, mutta meidän on tärkeää huolehtia ydintoimintamme edellytyksistä rahoituksen vähentyessä. Tavoitteemme on, että nyt esitetyillä toimenpiteillä saamme tehdyksi meihin nyt kohdistuvia leikkauksia vastaavat säästöt eikä muihin säästötoimenpiteisiin olisi tarvetta, Tuula Teeri toteaa.

Lisätietoja ja median yhteydenotot Aalto-yliopiston viestinnän kautta: viestinnän asiantuntija Eeva Lehtinen, puh. 050 321 7034, [email protected]

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.