Aalto Science Instituten hyvä maine houkuttelee tutkijoita

Aalto Science Institute AScI auttaa Aallon Perustieteiden korkeakoulun laitoksia löytämään kansainvälisiä kesäharjoittelijoita.
Kesäharjoittelijoille järjestetään yhteistä ohjelmaa.

Kuluvana kesänä Perustieteiden korkeakoulussa toimiva Aalto Science Institute AScI auttoi jo neljännen kerran korkeakoulun laitoksia löytämään kansainvälisiä kesäharjoittelijoita.

– Ohjelma on ollut menestyksekäs ja hakijoiden määrä on kasvanut joka vuosi hyvän maineen levittyä, kertoo AScIn johtaja, professori Pekka Orponen tyytyväisenä.

Tänä vuonna hakijoita oli 13 avoimeen paikkaan 172 henkeä, ja valituksi tulleiden taso oli erittäin korkea. Kesäharjoitteluohjelman yhtenä tavoitteena on ollut luoda korkeakoulun laitoksille uusi kanava hyvien kansainvälisten opiskelijoiden rekrytointiin. Käytännössä AScI auttaa laitoksia kesäharjoittelijoiden rekrytoinnissa, mutta tutkimusryhmät valitsevat itse omat harjoittelijansa hakijoiden joukosta. AScI perehdyttää eri laitosten harjoittelijat yhteisesti Aallon toimintatapoihin ja suomalaiseen kulttuuriin. Harjoittelijat muodostavat tiiviin monitieteisen yhteisön, jossa vallitsee innostunut yhdessä tekemisen henki.

Lahjakkaat postdocit vahvistavat tutkimustoimintaa

Kesäharjoitteluohjelman lisäksi AScI pyörittää Aalto Science Fellow -ohjelmaa, joka antaa nuorille ja lahjakkaille postdoc-tutkijoille tilaisuuden työskennellä yhdessä Perustieteiden korkeakoulun tutkimusryhmien kanssa kolmen vuoden ajan.

– Tavoitteenamme on ollut luoda kansainvälisesti mielenkiintoinen ohjelma, joka houkuttelee Aaltoon erinomaisia tutkijoita, jotka kautensa päätyttyä etenevät jatkopaikkoihin Aallossa tai kansainvälisesti, kertoo AScIn johtoryhmän puheenjohtaja, professori Ahti Salo.

– Yksi menestyksekäs esimerkki on Daniel Rayneau-Kirkhope, yksi instituutin ensimmäisistä postdoceista. Hän sai tänä keväänä Suomen Akatemian tutkijatohtorirahoituksen ja jatkaa nyt Aallon teknillisen fysiikan laitoksella, iloitsee Orponen.

Myös tutkijoiden siirtyminen AScIsta muihin kärkiyliopistoihin vahvistaa AScIn ja korkeakoulun toimintaa – sana houkuttelevasta tutkimusympäristöstä poikii uusia hakijoita niin Fellow- kuin kesäharjoittelijaohjelmaankin.

"AScI on onnistunut"

AScIn muu toiminta rakentuu kolmevuotisten temaattisten tutkimusohjelmien ympärille. Ohjelmat perustettiin AScIn tieteellisen seurantaryhmän (SAB) ehdotuksen pohjalta ja avoimen, kilpailullisen haun pohjalta kaksi ensimmäistä ohjelmaa avattiin aihepiireistä "Large Structures and Big Data" sekä "Machine Learning in Materials Science".

AScI on aiemmin rahoittanut myös menestyksellistä Perustieteiden korkeakoulun tutkimusryhmiin suuntautuneiden lyhyiden tutkijavierailuiden ohjelmaa. Tämä toiminta on kuitenkin nyt määrärahojen vähyyden takia jouduttu keskeyttämään. Vierailut kestivät viikosta kahteen viikkoon ja instituutti maksoi vierailijoiden lennot ja majoitukset.

– Moni iso asia aina yhteisjulkaisuista yhteishankkeisiin on lähtenyt liikkeelle näiden lyhyiden vierailujen ansiosta, kertoo Orponen ja jatkaa.

– AScI perustettiin parantamaan korkeakoulun ja Aallon kansainvälistä näkyvyyttä tutkimuksessa sekä edistämään tutkijavaihtoa ja -liikkuvuutta ja siinä on onnistuttu erinomaisesti.

Aalto Science Institute (AScI) on korkean profiilin kansainvälinen ja monitieteinen tutkimusyhteistyön foorumi. AScIn tarkoituksena on olennaisesti parantaa Aallon kansainvälistä näkyvyyttä tutkimuksessa ja tutkijavaihdossa ja -liikkuvuudessa sekä toimia yhdessä laitosten kanssa edistäen Perustieteiden korkeakoulun tutkijakoulutusta sekä tutkijoiden verkostoitumista sen kaikilla tasoilla.

Kolme vuotta toimineen AScIn hallintomalli uudistettiin vuoden 2015 alussa niin, että sillä on selkeä laitosedustuksiin perustuva johtoryhmä, jonka puheenjohtajana toimii korkeakoulun tutkimusasioiden varadekaani. AScIlla on myös korkeatasoinen viisihenkinen tieteellinen seurantaryhmä (Scientific Advisory Board, SAB), joka on kokoontunut kerran.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.