Aalto sai ICT-tutkimushankkeisiin 3,5 miljoonaa euroa

Suomen Akatemian ICT 2023 -ohjelma myönsi rahoitusta 12 tutkijalle.
Rahoitusta ICT-tutkimukseen. Kuva: Aalto-yliopisto / Aki-Pekka Sinikoski.

Suomen Akatemia on myöntänyt ICT 2023 -ohjelmastaan rahoitusta hankkeille, joissa on mukana 12 Aalto-yliopiston tutkijaa. Rahoitusta jaettiin Aaltoon kaikkiaan 3,5 miljoonaa euroa. Suomen Akatemialle lähetettyjen rahoitushakemusten yhteissumma oli 45,7 miljoonaa euroa, ja rahoitusta myönnettiin 9,25 miljoonaa euroa. Aalto-yliopiston saama osuus rahoituksesta oli 38 %.

ICT 2023 -ohjelma on Suomen Akatemian ja Business Finlandin koordinoima ja rahoittama tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-ohjelma, jonka tavoitteena on syvän tietojenkäsittelyosaamisen kehittäminen ja ICT:n laaja-alaisen hyödyntämisen edistäminen.

Rahoitetut hankkeet kuuluvat kolmeen eri teemahakuun:

1. ohjelmistot innovaation, liiketoiminnan ja kestävän kehityksen lähteenä
  2. kaiken autonomia
  3. ohjelmoitava maailma ja edistyneet ohjelmistotekniikat.

Aalto-yliopiston tutkijoita oli mukana kaikkien teemahakujen alueella. Ohjelmistot-teemasta rahoitus myönnettiin hankkeille SASSE (Matti Rossi) ja CryptoProSAT (Chris Brzuska). Kaiken autonomia -teeman alueelta rahoitettiin hankkeita REPEAT (Juho Kannala), ULTRA (Riku Jäntti, Claudio Roncoli), B-REAL (johtajana Ville Kyrki, Samuel Kaski, Harri Lähdesmäki), sekä Antti Oulasvirran ja Quan Zhoun tutkimushankkeita. Ohjelmoitava maailma -teemasta rahoitusta saivat FIT- (Samuel Kaski) ja PARADIST-hankkeet (johtajana Simo Särkkä, Jukka Suomela).

FIT-hanke pureutuu esineiden internetiin

FIT-hankkeessa on akatemiaprofessori Samuel Kasken lisäksi mukana professori Pan Hui Helsingin yliopistosta ja apulaisprofessori Antti Honkela Helsingin yliopistosta. He pyrkivät hankkeessaan ratkaisemaan olennaisia esineiden internetin eli IoT:n ongelmia. Tavoitteena on kehittää helppokäyttöinen ja skaalautuva kehys, joka mahdollistaa edistyneiden todennäköisyysmallien käytön monimutkaisia riippuvuuksia sisältävien aineistojen mallintamiseen ja pystyy takaamaan tiukan yksityisyydensuojan. Ratkaisusta on tarkoitus toteuttaa prototyyppisovellus IoT-alustalle. Koneoppimisen ja tekoälyn meneillään oleva vallankumous rakentuu pitkälti massiivisten tietoaineistojen saatavuudelle. Nopeasti kehittyvä IoT kytkeytyy tiukasti osaksi tätä kehitystä: edistyneet koneoppimismenetelmät parantavat IoT:tä, joka puolestaan tuottaa uusia tietoaineistoja. Hanke on osa Samuel Kasken johtamaa Suomen Tekoälykeskus -lippulaivaa.

Infografiikka haetusta ja myönnetystä rahoituksesta
ICT 2023 -ohjelmasta haettu ja myönnetty rahoitus. Lähde: Suomen Akatemia.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.