Aallosta ponnistanut ICEYE sai jättirahoituksen

Tutkasatelliittipalvelun SAR-teknologia mahdollistaa kuvaamisen säästä tai vuorokaudenajasta riippumatta.

Tutkasatelliitilla kerättyä dataa voidaan hyödyntää esimerkiksi satamaliikenteen seuraamisessa, laittomien metsähakkuiden havaitsemisessa ja katastrofiavun tehostamisessa.

Aalto-yliopiston piensatelliittiohjelmasta syntynyt ICEYE Oy vahvistaa asemaansa mikrosatelliitteihin kehitetyn SAR-tutkakuvausteknologian (Synthetic Aperture Radar) edelläkävijänä. Yritys kertoi tänään keränneensä 13 miljoonan dollarin, eli noin 11 miljoonan euron, lisärahoituksen, jonka se käyttää muun muassa tuotantonsa laajentamiseen ja kaupallisten toimintojen kehittämiseen.

Rahoitus mahdollistaa myös useampien satelliittien lähettämisen avaruuteen: ICEYEn tavoitteena on lähettää ensimmäiset kolme SAR-sensoreilla varustettua mikrosatelliittia maata kiertävälle radalle seuraavan 12 kuukauden aikana.

Nopeasti ja edullisesti

Maapallosta kaksi kolmasosaa on jatkuvasti pimeänä tai pilvien peitossa ja siten perinteisten optisten kameroiden tavoittamattomissa. ICEYEn kehittämä erittäin pieni SAR-sensori sen sijaan pystyy tuottamaan luotettavaa dataa säästä ja vuorokaudenajasta riippumatta.  Tavoite on tarjota SAR-dataa kaupallisille ja julkisille toimijoille aiempaa paljon edullisemmin ja nopeammin: tuoretta dataa voidaan toimittaa jopa muutamien tuntien välein, kun aikaisemmin väli on voinut olla päiviä. Meriteollisuudessa dataa voidaan käyttää satamaliikenteen seurantaan ja öljyteollisuudessa vuotojen havaitsemiseen. Valtiot voivat tarkkailla sen avulla laittomia metsien hakkuita tai sitä voidaan hyödyntää nopeassa katastrofiavussa.

”Sijoittajiemme tuki ja näkemykset auttavat ICEYEta toteuttamaan visiomme: demokratisoimme datan saatavuuden maailmanlaajuisesti”, sanoo yrityksen toimitusjohtaja ja sen perustajiin kuuluva Rafal Modrzewski.

"Aalto toimi meille erinomaisena kasvualustana high-tech -yrittämiselle. Yhteistyö Aallon kanssa on edelleen tiivistä: sijaintimme kampuksella Otaniemessä tarjoaa hyvän ympäristön kansainväliselle huipputiimille, yhteistyömahdollisuuksia tutkimuksessa sekä uutta osaavaa työvoimaa”, kiittelee yrityksen operatiivinen johtaja, myös perustajatiimiin kuuluva Pekka Laurila.

13 miljoonan dollarin rahoitussummasta 8,5 miljoonan dollarin osuus on rahoituskierroksesta, jota johti piilaaksolainen pääomasijoittaja Draper Nexus. Rahoituskierrokseen osallistuivat True Ventures, Lifeline Ventures, Space Angels ja Draper Associates. Näiden lisäksi lisärahoitusta on tarjonnut Tekes. ICEYE on kerännyt vuonna 2015 käynnistyneen toimintansa aikana 18,7 miljoonan dollarin rahoituksen ja saanut rahoitusta muun muassa Euroopan Unionin Horisontti 2020 -tutkimus- ja innovaatio-ohjelmasta.

Yritys alkaa tarjota satelliiteistaan kuvannettua havaintodataa valikoiduille asiakkailleen vuoden 2018 aikana.

Lisätietoja:

Aubrey Lerche

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.