Aallon opiskelijoiden kehittämä vedenpuhdistusfiltteri voitti innovaatiokilpailun

Euroopan suurimman ilmastoinnovaatiokilpailun Suomen finaalin voittajat kisaavat syyskuussa Amsterdamissa.
Voittajajoukkueeseen kuuluivat Fabiano Paiva Brito, Sanna Puhakainen, Tsui-Fan Tseng, Emma-Sofie Kukkonen, Arturs Alsins ja Salvador Hernandez Gazga.

ClimateLaunchpadin tavoitteena on synnyttää ja skaalata ratkaisuja ilmastonmuutokseen. Se
vauhdittaa satoja toimintaansa käynnistämässä olevia kasvuyrityksiä eteenpäin tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä. Tätä kautta se synnyttää konkreettisia ratkaisuja kohti resurssiviisasta ja päästötöntä yhteiskuntaa.

Aallon opiskelijoiden startup Nanomaji voitti keksinnöllään sekä tuomari- että yleisöäänestyksen. Tiimi on kehittänyt filtterin, joka puhdistaa käyttöveden niin, että sitä ei tarvitse keittää. Hiilen polttaminen veden keittämiseksi on merkittävä ilmastopäästöjen lähde kehitysmaissa.

Opiskelijaprojekti toteutettiin yhteistyössä Ahlstromin kanssa; Ahlstrom on kehittänyt filterin teknologian, josta opiskelijat sitten tekivät sovellutuksen vähävaraisille markkinoille. Nanomaji syntyi New Global -projektissa IDBM (International Design Business Management) ja SGT (Sustainable Global Technologies) -maisteriohjelmissa. Aalto-yliopistosta DI Anne Hyvärinen toimi työn mentorina ja Mikko Koria ja Olli Varis vastuullisina professoreina.

– Olemme saaneet kilpailun myötä paljon erinomaista valmennusta ja neuvoja niin Aallon professoreilta kuin sijoittajilta. Kilpailukuukausi oli intensiivinen, mutta tuotekehitys edistyi paljon ja kehitystä tapahtui myös bisnesmallin saralla, kertoo voittajajoukkueeseen kuulunut Emma-Sofie Kukkonen. Hänen lisäkseen Nanomaji-tiimiin kuuluivat Sanna‎ Puhakainen, Jymy‎ Parhiala, Fabiano‎ Paiva Brito, Salvador‎ Hernandez Gazga, Arturs‎ Alsins ja Tsui-Fan Tseng.

Finaalin palkintona on paikka Euroopan-laajuisessa Climate-KIC Accelerator -yrityskiihdyttämössä

Jokaisella tiimillä oli viisi minuuttia aikaa vakuuttaa tuomaristo ja yleisö ilmastoratkaisustaan. Illan päätteeksi tuomariston jäsenet eli business-enkeli ja FiBANin (Finnish Business Angels Network) hallituksen jäsen Ari Hyppönen, sijoittaja ja Cleantech Investin perustaja Tarja Teppo, Hupparihörhö-palvelun perustaja Sami Kuusela, Aalto-yliopiston ympäristö- ja innovaatiojohtamisen professori Raimo Lovio ja Demos Helsingin toiminnanjohtaja Tuuli Kaskinen valitsivat kolme parasta tiimiä kansainväliseen finaaliin.

Nanomajin lisäksi kuljetusrekkojen tyhjänä ajamista vähentävä Loadbro ja liikennevälinevaihtoehdot yhteen sovellukseen kokoava Tuup jatkavat matkaansa kohti syyskuussa järjestettävää Amsterdamin kansainvälistä finaalia. Finaalissa on mukana noin 80 yritystä 30 eri maasta. Finaalin palkintona on noin 100 000 euron arvoinen paikka Euroopan-laajuisessa Climate-KIC Accelerator -yrityskiihdyttämössä. Tämän lisäksi koko kilpailun voittaja kuittaa 10 000 euron pääpalkinnon.

Suomen ClimateLaunchpad-kiihdytysohjelmaan haki maalis-huhtikuun aikana mukaan kaikkiaan yli 50 tiimiä. Näiden hakijoiden joukosta tuomaristo valitsi 10 lupaavinta intensiiviseen ohjelmaan, joka koostui bootcampista ja mentorointitapaamisista.

Euroopan suurimman ilmastoinnovaatiokilpailun ClimateLaunchPadin Suomen-finaalin voittajat valittiin Helsingissä kulttuuriareena Gloriassa maanantaina 8. kesäkuuta.

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.