Aallon johtamalle konsortiolle Blockchains for Social Good -palkinto

European Innovation Council (EIC) myönsi miljoonan euron arvoisen palkinnon lohkoketjuteknologian sosiaalista vaikuttavuutta tutkivasta työstä.
Kauppakorkeakoulun rakennus Ekonominaukio 1:ssä

Aalto-yliopiston johtama tutkimuslaitosten ja yritysten yhteenliittymä GMeRitS on saanut merkittävän Blockchains for Social Good -palkinnon. Enhanced European Innovation Council (EIC) myönsi miljoonan euron arvoisen palkinnon GMeRitSille konsortion tekemästä lohkoketjuteknologian sosiaalista vaikuttavuutta tutkivasta työstä.

Aalto University / Työelämäprofessori Pekka Nikander
Sähkötekniikan korkeakoulun työelämäprofessori Pekka Nikander.

”Digitaalisen talouden uusia ominaisuuksia ei pystytä täysimääräisesti hyödyntämään talouden nykyvälineillä. Toisin kuin aineelliset hyödykkeet, jotka kuluvat käytössä, monet digitaaliset hyödykkeet paranevat, kun niitä käytetään ja jaetaan. Näiden aineettomien arvojen vaihtoa ei kuitenkaan pystytä vielä täysin mittaamaan, eikä vaihdannan kautta syntyvää arvoa pystytä tehokkaasti jakamaan tai verottamaan. Konsortiossamme tehty lohkoketjututkimus ja käytännön kokeilumme ovat luoneet pohjaa uudenlaisille kannustin-, kirjanpito- ja jopa verotusinnovaatioille”, kertoo työelämäprofessori Pekka Nikander Sähkötekniikan korkeakoulusta.

EIC:n Blockchains for Social Good -palkinnon tavoitteena on tukea työtä, joka tähtää lohkoketjuteknologian hyödyntämiseen myös sen nykyisten käyttöalueiden ulkopuolella. Lohkoketjuteknologiaa voidaan hyödyntää myös sosiaalisissa innovaatioissa, kuten esimerkiksi julkisten prosessien läpinäkyvyydessä, julkisten tietojen hallinnoimisessa, tai demokraattiseen päätöksentekoon osallistumisessa.

Aallon johtamaan konsortioon kuuluvat lisäksi italialainen Politecnico di Milano -yliopisto sekä startup- ja scaleup-yritykset Novact (Barcelona), Mesensei, (Otaniemi, A-Grid), ja Merits (Milano).

Kuvassa näkyy yliopistonlehtori Ville Eloranta.
Kauppakorkeakoulun yliopistonlehtori Ville Eloranta.

”Aallon osuus miljoonan euron palkintosummasta on 250 000 euroa. Käytämme palkinnon ennen kaikkea uusiin kokeiluihin, yhteistyöverkostojen rakentamiseen ja opetuksen kehittämiseen. Konsortiomme ratkomat kysymykset ovat niin suuria ja vaativia, että haluamme edistää aihealueemme osaamista yhteisöllisesti”, sanoo yliopistonlehtori Ville Eloranta Kauppakorkeakoulusta.

Lisätiedot:

Yliopistonlehtori Ville Eloranta
Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu, johtamisen laitos (IDBM)

Toimitusjohtaja Tuukka Ylälahti
Mesensei Oy (A Grid)

GMeRitS-konsortion verkkosivut: https://gmerits.eu/

Linkit palkintoa koskeviin tiedotteisiin:

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan