2,75 miljoonan EU-rahoitus digitaalisten ei-kilpailullisten hyödykkeiden aiheuttamien markkinapuutteiden korjaamiseen

ATARCA-konsortion tavoitteena on luoda kokeiluja talousjärjestelmistä, jotka huomioivat digitaalisten hyödykkeiden erityislaatuisuuden. Monet digitaaliset hyödykkeet ovat ei-kilpailullisia eli ne lisäävät arvoaan niitä käytettäessä. Perinteinen rahatalousjärjestelmä kohtaa rajoitteensa, koska ei-kilpailullisten hyödykkeiden arvo maksimoituu vaihdannan sijaan jaettaessa.
Image by Ico Maker

Aalto-yliopiston johtama ATARCA-konsortio on saanut kahden vuoden ja 2,75 miljoonan euron rahoituksen EU:n Horisontti 2020 -ohjelmasta (Novel Ideas for Rapidly Changing Technologies). Hanketta johtaa työelämäprofessori Pekka Nikander. Konsortion jäseniä ovat Aalto-yliopisto, Demos-ajatushautomo (Helsinki), Streamr Network AG (Zug, Sveitsi), Associació Novact (Barcelona, Espanja) ja Qbit Artifacts SL (Onda, Espanja).

Rahoitus on tarkoitettu ei-kilpailullisten hyödykkeiden (anti-rival goods) avulla tapahtuvan arvonluonnin tutkimiseen ja kehittämiseen. Perinteisen rahatalouden menetelmät vaativat uutta ajattelua, koska ei-kilpailullisten hyödykkeiden käyttö perustuu vaihdannan sijaan jakamiseen. Hankkeessa luodaan kirjanpito- ja kannustinteknologioita ennen kaikkea datamarkkinoiden ja yhteisöjen käyttöön.

”ATARCA-konsortio luo hajautetun pääkirjan teknologioihin (DLT) pohjautuvia ratkaisuja ja testaa niiden soveltuvuutta teollisten datamarkkinoiden ja paikallisten yhteisöjen kehittämisen konteksteissa. Datamarkkinat eivät toimi tällä hetkellä optimaalisesti. Jos kehittämämme teknologiat osoittautuvat toimiviksi, ne tarjoavat rakenteelliset perusteet uudenlaiselle talouskasvulle”, työelämäprofessori Nikander sanoo.

Hankkeessa työskentelevät Nikanderin lisäksi Aalto-yliopiston yliopistonlehtori Ville Eloranta, apulaisprofessori Vikash Kumar Sinha, TkT Esko Hakanen, tohtorikoulutettava Ulriikka Järvihaavisto ja Helsingin yliopiston globaalin poliittisen talouden yliopistonlehtori S. M. Amadae.

Hankkeessa kehitettäviä teknologioita testataan kahdessa pilottiprojektissa. Ensimmäinen pilotti toteutetaan Barcelonassa REC-yhteisövaluuttaa käyttävien paikallisyhteisöjen kanssa. REC:llä edistetään ihmisoikeuksiin, oikeudenmukaisuuteen ja demokratiaan perustuvia sosiaalisia muutosprosesseja.

Toisessa pilottihankkeessa ATARCA kehittää avoimen lähdekoodin Streamr-hankkeen kanssa teollisen datan markkinoita. Streamr on reaaliaikaisen datan jakamiseen tarkoitettu hajautettu vertaisverkko.

Demos-ajatushautomo seuraa ATARCA-konsortiossa vuorovaikutusta EU-politiikkojen kanssa. Demos on toiminut jo pitkään hajautetun pääkirjan teknologioiden ja tekoälyratkaisuiden tutkimushankkeissa Horisontti 2020:n, Suomen Akatemian ja Valtioneuvoston Kanslian rahoittamana.

ATARCA:n rakenne pohjautuu GMeRitS-konsortioon. GMeRitS on Aalto-yliopiston johtama tutkimuslaitosten ja yritysten yhteenliittymä, joka sai vuonna 2020 merkittävän Blockchains for Social Good -palkinnon.

Lisätietoa:

Ville Eloranta, D.Sc. (Tech), University Lecturer
Aalto University School of Business
Dept. of Management Studies
+358 40 706 7012, [email protected]

S.M. Amadae, PhD, Researcher
Aalto School of Business

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.