Tuotantotalouden laitos

"Tutalaisesta voi tulla mitä vain, paitsi lääkäri tai lentäjä"

Ilona Hemming opiskelee kolmatta vuottaan tuotantotalouden (tuta) kandiohjelmassa. Ilona on aina pitänyt matemaattisista aineista. Hän valitsi teknillisen yliopiston, koska halusi päästä hyödyntämään taitojaan käytännönläheisessä ympäristössä.
Ilona Hemming at Aalto University campus.

Tuotantotalouden kandiohjelman Ilona Hemming valitsi vertailtuaan eri ohjelmia Aallon sivuilta ja osallistuttuaan tutustumispäiviin kampuksella. ”Tuotantotalous vaikutti mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, sillä se ei rajaa tulevaisuuden suunnitelmia liikaa. Usein sanotaankin, että tutalaisesta voi tulla mitä vain, paitsi lääkäri tai lentäjä. Tuotantotalouden opinnoissa kiehtoi erityisesti erilaiset organisointiin ja johtamiseen liittyvät teemat. Jo opintojen aikana tehtävä yhteistyö yrityskentän kanssa konkreettisten projektien kautta kiinnosti”, kertoo Ilona.

Omaa tutkintoaan voi ohjata haluamaansa suuntaan mm. sivuaineen ja vapaavalintaisten opintojen avulla. Tutalla sivuaineen tulee olla teknillinen, mutta sen voi valita vapaasti omien mielenkiintojen mukaan. Ilona opiskelee sivuaineena tietotekniikkaa, joka auttaa häntä ymmärtämään paremmin IT-alan yritysten toimintaa.

Työllistymisen suhteen ei tarvitse huolestua: tuotantotalouden vastavalmistuneiden työllistyminen on lähes 100%. Tutalaisia työskentelee mm. konsultteina, yrittäjinä, erilaisina johtajina, investointipankkiireina, tuotannon suunnittelijoina ja henkilöstöpäällikköinä. Työtehtäviä on yhtä monta erilaista kuin on tutalaisia.

Päivät ovat vaihtelevia ja ryhmätöitä on paljon

Yliopistossa päivien sisällöt vaihtelevat, ja omat aikataulut voi suunnitella melko joustavasti. Ilona kertoo, että hänen päivänsä voi alkaa kotona itsenäisellä työskentelyllä, minkä jälkeen suuntana voi olla esimerkiksi parin tunnin luento tai kurssiassistenttien pitämä harjoitussessio. Nämä ovat yleisiä teknillisissä perusopinnoissa, joita käydään ensimmäisinä opiskeluvuosina. Tuotantotalouden pääaineopintojen edetessä päiviin tulee enemmän ryhmätyötapaamisia, vierailuja yritysprojektien tiimoilta sekä yksilöllisempiä tapaamisia professorien ja kurssihenkilökunnan kanssa. Prodekon kiltahuoneella voi käydä päivän mittaa tapaamassa muita tutalaisia, juomassa kahvia tai vaikka pelaamassa biljardia.

Tutalla ryhmätöitä on paljon, joten etukäteen ne vähän jännittivät, sillä edellisissä opinahjoissa ryhmätyöskentely oli tuntunut usein turhauttavalta, eikä työnjako ollut tuntunut useinkaan reilulta. ”Tutalla ryhmissä työskentely on todella kivaa ja hyödyllistä. Kaikki osallistuvat työskentelyyn motivoituneesti, eikä tehtävien kanssa tarvitse jäädä yksin. Yhdessä tekeminen on sitä paitsi paljon hauskempaa kuin yksin pähkäily. Lisäksi muiden kanssa työskentelemisen taito on erittäin hyödyllinen työelämässä”, kertoo Ilona.

Tutkinto-ohjelman paras puoli on muut ihmiset

Ilonan mielestä tutkinto-ohjelman paras puoli on muut ihmiset, erityisesti yhteisöllinen Prodeko-kilta. Kenelle tahansa vastaantulevalle prodekolaiselle voi mennä jutustelemaan ilman sen kummempaa asiaa. Killassa myös tehdään kaikki asiat yhdessä, ja ne tehdään isosti. Prodekolla myös aktiivinen alumni- ja yritysyhteistyö toimivat tukena opinnoille ja urakehitykselle. Esimerkiksi killan järjestämillä yritysvierailuilla voi törmätä tuta-alumneihin yritysjohtajista vastavalmistuneisiin. Yritysjohtajilta saa laajemman kuvan neuvoja elämään, kun taas vastavalmistuneet osaavat kertoa käytännönläheisempiä vinkkejä esimerkiksi työnhakuun ja opintoihin.

Ilona Hemming at the Aalto University campus

Tutalta löytyy myös kasvavalukuinen terävien ja vaikuttavien naisten joukko, josta on itsekin naisena mahtava ammentaa.

Ilona Hemming

Ilona kertoo, että vaikka tuta on perinteisesti ollut, ja on edelleen, miesvaltainen, naisena hän kokee kuuluvansa joukkoon siinä missä muutkin.

Ilona on päässyt mm. tutoroimaan uusia opiskelijoita, kehittämään killan verkkokauppaa, pitämään lukioesittelyitä sekä järjestämään niin pieniä kuin suurempiakin tapahtumia, jotka toimivat yhdistävänä voimana sekä killan sisällä että myös alumnien, yrityskumppanien sekä muiden opiskelijakiltojen välillä.

Ilonan vinkit uudelle opiskelijalle

Sisäänpääsy tutalle ei ole helpoimmasta päästä, mutta älä anna sen toimia esteenä hakemiselle. Jos ei yritä, ei voi onnistua. Matemaattisten aineiden lukio-opinnoista on hyötyä opinnoissa, mutta opintojen kanssa ei jää täällä yksin vaikkei derivointikaavat tulisikaan ulkomuistista. Ei ne tule Ilonallekaan. Tutalla avain onnistumiseen ei ole niinkään kovassa osaamisessa vaan innokkaassa tekemisen meiningissä.

Opintojen alkua ei kannata liikaa stressata. Jos olet päässyt sisään opiskelemaan, ei opintojen sujumisen suhteen kannata pelätä. Toisaalta yliopisto-opinnot eroavat jonkin verran lukio-opinnoista, ja kasvavan vapauden mukana tulee myös vastuu omien opintojen edistymisen seuraamisesta.

Jos sinua kiinnostaa tutustua yritysmaailmaan, oppia organisaatioiden toiminnasta ja kehittämisestä, kehittyä kokonaisuuksien hallinnassa ja/tai liittyä Prodekon sateenkaarenkirjavaan joukkoon, hae ihmeessä tutalle!

Tuotantotalous, tekniikan kandidaatti ja diplomi-insinööri

Tuotantotalouden diplomi-insinöörit ratkovat laajoja ja monimutkaisia yritystoiminnan kysymyksiä luovasti, analyyttisesti ja yhteistyössä muiden kanssa. Opit tunnistamaan olennaiset asiat yksityiskohdista ja näkemään kokonaisuudet sekä teknologiassa että liiketoiminnassa.

Tutustu tuotantotalouden koulutusohjelmaan
Aalto University / students working together in a lecture hall / photography Unto Rautio