Väitös vuorovaikutteisten järjestelmien alalta, M.Sc. Morteza Shiripour

Väitöskirjan nimi on: Optimization Approaches for Graphical Layout Design

M.Sc. Morteza Shiripour väittelee 11.11.2022 klo 13 Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulussa, tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksella, salissa T2, Konemiehentie 2, Espoo. Väitöskirjan nimi on "Optimization Approaches for Graphical Layout Design".

Vastaväittäjä: Prof. Shengdong Zhao, National University of Singapore, Singapore
Kustos: Prof. Antti Oulasvirta, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/
Sähkötekniikan korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/53

Väitöstiedote:

Tässä väitöskirjassa tutkittiin graafisten käyttöliittymien (GUI) optimointia. Graafisissa käyttöliittymissä vuorovaikutus tapahtuu käyttöliittymäkomponenttien kautta komentorivillä ajettavien käskyjen sijaan. Vuorovaikutuksen tehokkuuden ja hyödyllisyyden parantaminen puolestaan edellyttää vahvaa käyttöliittymäsuunnitteluosaamista. Tällä hetkellä käyttöliittymien suunnittelu on pääasiassa aikaa vievää ja vaativaa käsityötä, jossa lopputuotoksen laatu riippuu hyvin pitkälti käyttöliittymäsuunnittelijoiden osaamisesta. Lisäksi lukuisat suunnitteluvaihtoehdot tekevät suunnittelutyöstä erityisen haastavaa.

Väitöskirjassa keskitytään ensisijaisesti malleihin ja algoritmeihin, joita voidaan hyödyntää käyttöliittymäsuunnittelun eri vaiheiden automatisoinnissa. Yhdessä näistä käyttöliittymän lopullinen ulkoasu kehitettiin monitavoitteista evoluutioalgorithmia käyttäen. Toisessa tapauksessa käytettiin syvää neuroverkkoa arvioimaan verkkosivujen esteettistä houkuttelevuutta. Kyseisen verkon avulla käyttöliittymäsuunnittelija voi ennustaa, miten eri väestöryhmät kokevat suunnitellun verkkosivun esteettisestä näkökulmasta. Lopuksi suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin empiirisesti uusi matemaattinen malli, jolla voidaan määrittää erilaisten käyttöliittymävalikoiden tehokkuutta. Ehdotettujen mallien ja algoritmien ansiosta graafisten käyttöliittymien tehokkuutta voidaan parantamaan merkittävästi.

Väittelijän yhteystiedot:

Email [email protected]