Väitös maankäytön suunnittelun ja kaupunkisuunnittelun alalta, FM Sirkku Wallin

Itseorganisoituva kaupunkikehitys haastaa kaupunkisuunnittelun.
Kaupunkisuunnittelu

Filosofian maisteri Sirkku Wallin väittelee 20.9.2019 kello 12 Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa, rakennetun ympäristön laitoksella, aiheesta Managing urban complexity – Participatory planning, self-organization and co-production of urban space. Väitöksen ala on maankäytön suunnittelu, kaupunkisuunnittelu

Kaupunkikehitys on kompleksinen prosessi, joka ei ole ratkaistavissa yksinomaan kaavoituksen ja rakentamisen keinoin. Kaupunkilaisten omaehtoinen toiminta kehittää kaupunkia positiivisella tavalla luomalla palveluja ja toimintaa, uusia tilojen käyttötarkoituksia sekä korjaamalla ja ylläpitämällä kaupunkitilaa. Samalla omaehtoinen toiminta haastaa ja täydentää virallista, ylhäältä alaspäin toimivaa  suunnittelukoneistoa.

Väitöstutkimuksen mukaan kaupunkisuunnittelun tulisikin oppia tunnistamaan ruohonjuuritason toiminta ja paikallisuuden dynamiikka, jotka vaikuttavat kaupunkikehitykseen. Näin menetellen kaupunkitilan ja kaupungin toimintojen muutosten ymmärtäminen, seuranta ja jopa hallinta ovat mahdollisia.

Väitöstyö esittää ratkaisuna lineaarisen kaupunkisuunnittelun täydentämistä (expanded urban planning). Monipuolisemmalla suunnitteluotteella ja toimijalähtöisillä suunnittelumenetelmillä saadaan tarttumapinta kaupungin kompleksiseen muutokseen. Samalla myös valtaistetaan kansalaistoimijat oman kaupunginosansa ja elinympäristönsä parantamiseen aina strategisesta kaupunkisuunnittelusta lähiympäristön suunnitteluun sekä konkreettisiin toimiin elinympäristön viihtyisyyden edistämisessä.

Väitös perustuu lähes vuosikymmenen mittaiseen toimintatutkimukseen Helsingin Herttoniemen kaupunginosassa

Vastaväittäjä:  Erikoistutkija Maija Faehnle, Suomen Ympäristökeskus (SYKE)

Valvoja: Professori Marketta Kyttä, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, rakennetun ympäristön laitos

Väitöskirjan verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-8702-3

Väittelijän yhteystiedot: Sirkku Wallin, [email protected]

Wallin on Yhdyskuntasuunnittelu-lehden päätoimittaja ja Espoon kaupungin esteettömyysasiantuntija.