Tapahtumat

Metsähovi toivottaa koululaiset tervetulleeksi tutustumaan radio-observatorion tutkimustoimintaan toukokuussa 2024

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi järjestämme kaksi erillistä koululaisille suunnattua vierailupäivää Kirkkonummen Kylmälässä sijaitsevaan Suomen ainoaan tähtitieteelliseen radio-observatorioon.
Metsähovin radio-observatorio kuvattuna lintuperspektiivistä. Vihreän metsämaiseman keskellä radio-observatorio.

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi järjestämme kaksi erillistä koululaisille suunnattua vierailupäivää Kirkkonummen Kylmälässä sijaitsevaan Suomen ainoaan tähtitieteelliseen radio-observatorioon.

Yläkoulu- ja lukioikäisille suunnattu kierros Metsähovin radio-observatoriolla tarjoaa koululaisille mahdollisuuden päästä tutustumaan tähtitieteelliseen tutkimukseen! Kierros sisältää useita eri rasteja, joissa koululaiset pääsevät tutkijoiden kanssa tekemään erilaisia radioastronomisia havaintoja radioteleskoopeilla ja kuulemaan observatorion keskeisistä tutkimuskohteista, kuten esimerkiksi auringon tai mustien aukkojen tutkimuksesta.

Ryhmät pääsevät muun muassa:

• käyttämään 14-metristä radioteleskooppia auringon aktiivisuuden kartoittamiseen.
  • tekemään avaruussääennusteita; mittaamaan tähtienvälisten kaasupilvien liikkeitä 6-metrisillä radioteleskoopeilla.
  • määrittämään tuloksista maapallon liikenopeuden avaruudessa, sekä tutustumaan radioastronomisiin mittalaitteisiin.

Kevään 2024 vierailupäivät ovat torstaina 16.5. ja perjantaina 17.5. Vierailu sisältää 1,5h ohjatun kierroksen observatorion alueella. Kierrosajat ajoittuvat seuraavasti:

9.30–11.00
11.30–13.00
13.30–15.00

HUOM. Torstain kierrosajat ovat jo täynnä. Voit ilmoittautua perjantain kierroksille alla olevan linkin kautta:

Metsähovi kouluvierailut (kevät 2024)

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorion aurinkokartat ovat nähtävillä verkossa lähes reaaliajassa osittaisen auringonpimennyksen aikaan tiistaina 25. lokakuuta.

Vierailulle Metsähoviin

Tietoa vierailusta Metsähovin radio-observatoriolla

Metsähovin radio-observatorio
Metsähovi 50 juhlavuosi

Metsähovin radio-observatorio mitannut merkittäviä löytöjä jo 50 vuoden ajan

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatoriolla on ollut tärkeä merkitys radioastronomian kehityksessä Suomessa.

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio sijaitsee Kirkkonummella. Kuva: Aalto-yliopisto / Ira Matilainen

Metsähovin radio-observatorio mukana mustien aukkojen salaisuuksien paljastamisessa

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorion teleskooppi Kirkkonummella on mukana kansainvälisessä teleskooppien ryhmässä tutkimassa mustia aukkoja.