Aalto Talent Expo 2025 yhteenveto
Aalto Talent Expo 2025 kokosi aiempien vuosien tapaan taiteen, tekniikan ja talouden opiskelijat ja työnantajat yhteen. Tapahtuma järjestettiin nyt kuudetta kertaa, ja kuten myös viime vuonna, toimi tapahtumapaikkana Otaniemen Dipoli. Talent Expo on vakiinnuttanut asemansa suosittuna kohtaamispaikkana – moni näytteilleasettaja on ollut mukana tapahtuman alusta asti, ja vuosittain saamme iloksemme myös uusia työnantajia mukaan messuille.
Tänä vuonna kiinnitimme erityistä huomiota tilan äänitasoihin ja teimme saadun palautteen pohjalta useita parannuksia melun hillitsemiseksi messualueella. Näitä olivat mm. messuseinien vaihtaminen kankaisiksi, tilan osittainen matottaminen ja molton-seinäkkeiden käyttäminen messualueella. Parannukset osoittautuivat toimiviksi, mutta jatkamme edelleen messujen kehittämistä melutason madaltamiseksi.
Myös virtuaaliset tapaamiset yhdistivät aiempien vuosien tapaan laajan joukon opiskelijoita ja työnantajia yhteen JobTeaser-palvelussa. Tapaamisissa opiskelijat saivat vinkkejä ja palautetta niin CV- ja LinkedIn-profiilien hiomiseen, portfolioiden kehittämiseen kuin myös oman urapolun pohtimiseen pikamentoroinnin avulla. Ensimmäistä kertaa tarjolla oli myös tohtoriopiskelijoiden pikamentorointia.
Tapahtuman markkinointi työnantajille alkaa tyypillisesti toukokuussa ja jatkuu aina syyskuun loppuun, ilmoittautumisen päättymiseen asti. Jos haluat liittyä tapahtuman markkinointilistalle ja saada tiedon ilmoittautumisen alkamisesta heti ensimmäisten joukossa, voit tehdä sen täällä: Liity mukaan Aalto Talent Expo postituslistalle tästä.
Opiskelijoille tapahtuma on jo tuttu aiemmilta vuosilta, ja uudet opiskelijat pääsevät kuulemaan Aalto Talent Exposta jo heti lukuvuoden alussa. Tapahtumaa markkinoidaan opiskelijoille niin sähköisesti uutiskirjeiden ja somen muodossa, kuin myös kotiin lähetettävällä postikortilla sekä perinteisellä vuosittaisella markkinointikiertueella eri rakennusten auloissa Otaniemen kampuksella.
Aalto Talent Expo 2025 lukuina
*Tarkkaa kävijämäärää on tilaan liittyvistä syistä haastavaa arvioida.
*Virtuaaliset tapaamiset olivat CV & LinkedIn klinikalla, pikamentoroinnissa, tohtoriopiskelijoiden pikamentoroinnissa ja portfolioneuvonnassa.
Värikoodaus apuna opiskelijoiden ja työnantajien kohtaamisessa
Eriväriset tarrat auttavat työnantajia tunnistamaan ständillään vierailevien opiskelijoiden koulutusalat. Räätälöidyt messukyltit puolestaan auttavat opiskelijoita löytämään työnantajat, jotka etsivät opiskelijoita kustakin Aalto-yliopiston korkeakoulusta. Lisäksi messukylteissä on tieto siitä, jos työnantajat palkkaavat myös ei-suomenkielisiä opiskelijoita ja tarjoavat opinnäytetöitä. Lisäksi messukylteissä on tieto siitä, onko yrityksellä sopivia työpaikkoja tohtoriopiskelijoille.
83% työnantajista ja 78% opiskelijoista kokivat kohdentamisen keinot toimiviksi.
Tehokkaimmat markkinointikeinot
Toimivimpia tapoja markkinoida tapahtumaa opiskelijoiden keskuudessa olivat Aalto JobTeaser -palvelu (40 %), sähköpostiviestit ja uutiskirjeet (36 %) sekä aalto.fi-verkkosivusto (29 %). Myös kampuksella olevat julisteet ja esitteet (25 %), puskaradio (20 %) ja opiskelijoiden koteihin lähetetyt postikortit (20 %) saivat melko paljon mainintoja.
Talent Expon Instagram-tili (13 %), opiskelijajärjestöjen tekemä markkinointi (12 %) ja aulakiertue (8 %) saivat vähemmän mainintoja.
Palaute opiskelijoilta
4,1/5 keskiarvosana messuille kokonaisuudessaan
4,2/5 keskiarvosana virtuaalisille ohjelmille
85 % mielestä tapahtumaan osallistui tarpeeksi kiinnostavia näytteilleasettajia
78 % mielestä oli helppoa löytää näytteilleasettajia, jotka olivat kiinnostuneita oman koulun opiskelijoista
77% oli tullut paikalle löytääkseen kesätyön tai harjoittelupaikan, 22% löytääkseen vakituisen työpaikan
Palaute näytteilleasettajilta
4,3/5 Tapahtuma kokonaisuudessaan
4,3/5 Tyytyväisyys opiskelijoiden määrään omalla ständillä
4,4/5 Tyytyväisyys tukeen ja järjestelyihin tapahtuman aikana
98% Näytteilleasettajista ilmoitti, että heidän päätavoitteensa tapahtumassa oli rakentaa työnantajabrändiään.
89% Näytteilleasettajista koki, että messuosastolla vieraili heille relevantteja opiskelijoita
Avoin palaute
Tapahtuma oli meille erittäin hyvä ja täytti tavoitteemme. Näytteilleasettajien tila oli kiva ja hyvä paikka hälyisen messupuolen vastapainoksi. Tosin siellä ei ehtinyt paljon viettää aikaa, kun osastolla oli jatkuva kuhina, mikä tietysti on hyvä. - Näytteilleasettaja
Erittäin virkistävää ja hienoa nähdä, että tälläisiä tapahtumia järjestetään. - Opiskelija
Hyvin järjestetyt messut! Etenkin kaikki viestintä ennen tapahtumaa oli todella selkeää. Näytteilleasettajana oli todella helppoa kun piste oli valmiiksi rakennettu. - Näytteilleasettaja
Tosi kiva tapahtuma ja muuten hyvin järjestetty, mutta häly on oletettavasti tosi kova ja tunnelma kuuma, toisaalta siis hyvin messumainen. - Opiskelija
Kohdennukset ja ständeillä näkyvät ikonit, kenelle olemme relevantteja on hyvä idea, mutta koska useammat alat ovat melko laajoja ja tietyn opintoalan sisällä välttämättä kaikki kohderyhmät eivät ole meille relevantteja, on vaikeaa valita sopivat opintoalat ständille näkyväksi. Emme kuitenkaan halua poissulkea ketään, mutta se tietenkin teettää meille paljon kyselyitä sellaisilta opiskelijoilta, jotka eivät välttämättä työllistyisi meille ollenkaan. - Näytteilleasettaja
- Opiskelija"Todella kaunis messu alue, mielenkiintoisia työnantajia, ja hyvä atmosphere!"
Aalto Talent Expo 2025 näytteilleasettajat
- Aalto Alumni Engagement
- Aalto Creatives
- Aalto Student Exchange and Internships Abroad
- ABB
- Academic Work
- Accenture
- Accountor Software
- AFRY
- Airbus Defence and Space
- Alaris Cojot Oy
- Alten Finland Oy
- BearingPoint
- Bluefors
- Boliden
- Borealis Polymers Oy
- Bosch Sensortec
- Creators
- Columbia Road
- Comatec Group
- Corning Scientific Center Finland
- CSC - Tieteen tietotekniikan keskus
- DA-Group
- DataCrunch Oy
- Deloitte
- Doctoral studies at Aalto University
- Eaton Electric Oy
- Efficio A/S
- Elcogen Oy
- Elvenite Oy
- Espoon kaupunki
- Eurofins Scientific SE
- EY
- Fiskars Oyj
- Fortum
- GIM Robotics
- Granlund
- Grid Solutions
- GE Healthcare
- Helsingin kaupunki
- H&M
- Huld
- If Vahinkovakuutus
- Inverto
- JobTeaser
- Kemira
- Kempower
- KPMG
- Loihde Oyj
- Lujatalo Oy
- Mercury
- Metso
- Meyer Turku Oy
- Mipro Oy
- MORS Software
- Nokia
- Nordea
- Oomi
- OP Pohjola
- Ovako Imatra Oy Ab
- Paikkatietokeskus, Finnish Geospatial Research Institute
- Pareto Securities
- Polycon Oy
- Prysmian
- Puolustusvoimat
- PwC
- Rakennustyö Salminen Oy
- Reddal Helsinki Oy
- Rejlers Finland Oy
- Sanoma Media Finland Oy
- Sitowise
- Sweco
- Tulli
- UPM
- Ura patenttialalla
- Vaisala
- Valmet
- Veikkaus Oy
- Visual Components Oy
- VTT Technical Research Centre of Finland
- Vuono Group
- Winthrop Technologies
- Wipak
- WSP Finland Oy
- Wärtsilä
- Zalando