Strategiamme

Elävä strategiamme huomioi maailman muutoksen

Elävässä strategiassa tehtävämme, arvomme ja tapamme toimia ohjaavat pitkän aikavälin suuntaamme, ja kehityskohteita ja -toimia tarkastelemme säännöllisesti koko yhteisön voimin.
An aerial view of the Aalto University campus at sunset/ Photo by Mika Huisman
Innovation infographic for Aalto University strategy with the words innovation, art & design, science & technology and business & economy

Meillä on tehtävä

Vuonna 2010 kolme yliopistoa muodosti innovatiivisen tutkimusyliopiston, joka vaikuttaa yhteiskunnassa aktiivisesti. Teemme töitä paremman maailman puolesta.

Aallon kansallisena tehtävänä on vahvistaa maamme innovaatiokykyä ensiluokkaisen tutkimuksen ja koulutuksen keinoin.

Students with bikes on Aalto University campus

Yhdessä olemme päässeet pitkälle

Olemme tuoneet yhteen tieteen, taiteen, tekniikan ja talouden. Meistä on tullut edelläkävijä avainaloillamme.

Kampuksemme on kehittynyt vauhdilla maailmanluokan  yhteistyökeskittymäksi.

Olemme kasvaneet yhdeksi Euroopan kansainvälisimmistä yliopistoista.

A detail of Aalto University Otanano infrastructure, image by Mikko Raskinen

Vahvuutemme

• Korkea laatu ja kasvava vaikuttavuus valituilla avainalueillamme tutkimuksessa, taiteessa ja koulutuksessa​
  • Kolmen, yhteistyötä tekevän alan ainutlaatuinen yhdistelmä
  • Laaja ja uutta luova yhteistyö kumppaneidemme kanssa
  • Kansainvälisesti tunnustettu yrittäjyysyhteisö
  • Matalan hierarkian kulttuuri, jossa on tilaa rohkeudelle
  • Opiskelijoilla vahva osallisuus
A sailing boat at sea, shot from above in the air

Muutokset ympärillämme

• Maailmanlaajuinen kestävyyskriisi

• Teknologiset murrokset ja työelämän muutos

• Globaali talouden painopiste siirtymässä Aasiaan

• Korkeakoulutus muuttuu: kysyntä ja kilpailu lisääntyvät, digitalisaatio syvenee, rahoitukseen kohdistuu paineita

Colourful yarns on a loom in an Aalto University studio facility

Elävä strategia

Strategiamme huomioi maailman muutoksen.

Tehtävämme, arvomme ja tapamme toimia ohjaavat pitkän aikavälin suuntaa, ja valitsemme ne kehityskohteet ja -toimet, jotka parhaiten vievät kohti päämääräämme. Näitä valintoja tarkastelemme säännöllisesti koko yhteisön voimin.

Näin valmistelimme elävän strategiamme

Katso miten valmistelimme Aalto-yliopiston elävän strategian yhdessä!

Banner for Aalto University strategy kick off

Tuoreita menestystarinoita yhteisöstämme

Starting Up Pic: Aalto University

Aalto-yliopisto vie maailmalle ilmaisen, kaikille avoimen startup-yrittäjyyden verkkokurssin

Vain 14 % suomalaisista opiskelijoista uskoo, että korkeakoulut antavat riittävät valmiudet yrittäjyyteen. Aalto-yliopisto julkaisi tänään kaikille avoimen Starting Up -kurssin, joka on kehitetty yhteistyössä opiskelijoiden ja eurooppalaisen startup-yhteisön kanssa.

Emma Saarnio ja Helmi Liikanen

Jenni Haukion puku kertoo uuden vuosisadan tarinaa

Emma Saarnio ja Helmi Liikanen suunnittelivat rouva Haukiolle puvun, joka kunnioittaa luontoa ainutlaatuisella materiaalilla ja minimalistisella linjalla.

Kuva: Mikko Raskinen

Avaruustekniikasta hämähäkkisilkkiin ja biotalouteen – yli 2 000 tyttöä ja naista kokoontuu kolmeen eri teknologiatapahtumaan

Teknologiayrityksiin tarvitaan lähivuosina yli 53 000 uutta osaajaa. Lukiolaisten Shaking up Tech, yläkoululaisten Tyttöjen päivä -tapahtuma Heurekassa ja tekniikan ammattilaisten Women in Tech tuovat esiin tekniikan alan rajattomia mahdollisuuksia ja roolimalleja.

Kuva osoittaa, miten valmistetaan biosynteettistä hämähäkinseittiä suurjännitteen avulla

Hämähäkkisilkki syntyy, kun mikrobeihin lisätään hämähäkin DNA:ta

Hämähäkki on opettanut tutkijoita tuottamaan synteettistä biomateriaalia, josta voi tulevaisuudessa valmistaa hyvin monenlaisia tuotteita vaatteista autonosiin.

surgify startup team photo annamari tolonen

Surgify aikoo tehdä luukirurgiasta turvallisempaa kaikkialla maailmassa

Nuorten yrittäjien innovaatio on vakuuttanut lääkärit ja rahoittajat. Pitkän kehitystyön tulos tulee leikkaussaleihin tänä vuonna.

Kuva mustasta aukosta

Tähtitieteilijät ottivat ensimmäistä kertaa kuvan mustasta aukosta

Aalto-yliopisto osallistui käänteentekeviin havaintoihin jättimäisestä mustasta aukosta Messier 87 -galaksin ytimessä.

New AZERTY keyboard

Näppäimistö uusiksi - algoritmi teki ranskan kirjoittamisesta helpompaa

Ranska otti käyttöön uuden standardin, joka hyödyntää äärimmäisen kehittynyttä algoritmia

green wall

Aalto-yliopisto arvioitiin yhteistyössä ja kumppanuudessa 5. parhaaksi THE University Impact -vertailussa

Aalto-yliopiston kokonaissijoitus oli 19. paras sosiaalisen ja taloudellisen vaikuttavuuden kansainvälisessä vertailussa. Times Higher Education University Impact -vertailu arvioi, kuinka hyvin yliopistot edistävät YK:n kestävän kehityksen tavoitteita.