Akateemiset tapahtumat ja perinteet

Tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio 2023

Tekniikan korkeakoulujen tohtoripromootio järjestettiin perjantaina, 16.6.2023. Akateemisista tapahtumista arvokkaimman juhlan isännöi Perustieteiden korkeakoulu.
SCI dean Jouko Lampinen
Perustieteiden korkeakoulun dekaani Jouko Lampinen 2023 promootioaktissa, kuva: Aalto-yliopisto / Mika Levälampi
Old conferment photo

Juhlallinen promootio on arvokas tapahtuma, jolla on Aalto-yliopistossa ja sen edeltäjissä pitkät perinteet. Kaikilla suomalaisten yliopistojen promootiotraditioilla on juurensa ensimmäisissä keskiaikaisissa yliopistoissa Italiassa ja Ranskassa. Nykyisin suomalaisten promootioperinteet ovat koko maailmassa ainutlaatuisia perinteikkyydessään.

Seremoniassa promovoidut tohtorit hyväksytään tiedeyhteisön täysvaltaisiksi jäseniksi. Symbolina yhteisöön liittymisestä tohtoreille annetaan erityinen tohtorinhattu professoreista, kunniatohtoreista ja riemutohtoreista koostuvan yleisön edessä. Promootioon kuuluvat perinteisesti myös juhlapuheet, juhlavat musiikkiesitykset sekä professorikulkue, joka aloittaa ja lopettaa juhlallisen promootioaktin. Promootio jatkuu illallisella sekä juhlatanssiaisilla, joiden aikana tanssitaan sekä salonki- että uuden musiikin tahtiin.

2023 Honorary doctors
2023 Kunniatohtorit, kuva: Aalto yliopisto / Heli Sorjonen

Kunniatohtorit

Aalto-yliopisto myöntää kunniatohtorin arvon henkilölle, jolla on vahva yhteys Aalto-yliopistoon tai joka tieteen, tekniikan, kauppatieteiden tai taiteiden aloilla tai muun yhteiskunnallisen tai kulttuuritoiminnan edistämisessä saavuttamiensa ansioiden perusteella katsotaan tällaisen kunniaosoituksen arvoiseksi.

Vuoden 2023 kunniatohtoreiden lista löytyy täältä.

2023 Promootion kuvia

Kuvat: Aalto-yliopisto / Heli Sorjonen