Akateemiset tapahtumat ja perinteet

Aalto Day One – lukuvuoden avajaispäivä

Aalto-yliopisto juhlii lukuvuoden avajaisia syyskuun ensimmäisenä tiistaina. Avajaispäivä on täynnä ohjelmaa Aalto-yhteisön jäsenille ja yhteistyökumppaneille.
Aalto Day One 2019 kulkue Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

Aalto Day One – lukuvuoden avajaispäivä

Aalto-yliopisto juhlii lukuvuoden avajaisia ​​syyskuun ensimmäisenä tiistaina. Avajaispäivä on suunnattu Aalto-yhteisön jäsenille ja yhteistyökumppaneille. Lukuvuoden avajaiset alkavat perinteisesti kello 13 ja seremoniaa voi seurata paikan päällä tai verkossa. Avajaisseremonian jälkeen järjestetään vastaanotto.

Aalto-yliopiston avajaisseremonia alkaa professorien kulkueella ja juhlallisuudet jatkuvat yliopiston rehtorin ja ylioppilaskunnan (AYY) hallituksen puheenjohtajan linjapuheilla, jotka viitoittavat yhteistä suuntaamme tulevalle lukuvuodelle. Avajaisseremoniassa Aalto-yhteisöä tervehtii myös Suomen hallitus. Vasta nimitetty Aalto-professori pitää Aalto Talk -puheen ja avajaisseremonian juontavat Aallon opiskelijat, joiden johdolla tutustumme myös Aalto-palkintoja voittaneisiin aloitteisiin, tekoihin ja projekteihin.

Students in overalls playing at Aalto Day One 2019

Päivä saavuttaa huippunsa, kun legendaarinen Aalto Party käynnistyy inspiroivan ohjelman ja mahtavan tunnelman siivittämänä Alvar Aalto -puistossa. Joka lukuvuoden alussa festivaalimainen tapahtuma tarjoaa mahdollisuuden tavata vanhoja tuttuja sekä saada uusia ystäviä sekä nauttia musiikista ja juhlatunnelmasta koko Aalto-yhteisön kanssa.

Katso aiemmat avajaisseremoniat Aallon YouTube-kanavalta

Vuosina 2020–2022 Aalto Day One järjestettiin ainoastaan suorana verkkolähetyksenä kampukselta.