Sähkötekniikan ja automaation laitos

Älykkäiden rakennusten teknologiat ja palvelut

Älykkäiden rakennusten teknologiat ja palvelut -ryhmän tavoitteena on edistää älyratkaisujen tutkimusta ja opetusta sähköisen talotekniikan alalla.
Aalto smart building research group

Vuonna 2016 perustetun ryhmän tämänhetkisiä tutkimusalueita ovat talotekniikkajärjestelmien semantiikka, kehittyneet ohjausjärjestelmät sekä älykkäiden rakennusten käyttäjäkeskeisyys ja luokitusjärjestelmät. Tutkimusta tehdään tiiviissä yhteistyössä alan yritysten ja järjestöjen kanssa.

Käynnissä olevat tutkimushankkeet

Päättyneet tutkimushankkeet

Tutkimusryhmän yhteydessä toimii älykkäiden rakennusten tohtorikoulu. Se rahoittaa jatko-opintoja ja tarjoaa mahdollisuuden yhteistyöhön kiinteistö- ja rakennusalan yritysten kanssa. Tohtorikoulun on mahdollistanut viiden vuoden lahjoitus Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskukselta (STEK), Sähkö- ja teleurakoitsijaliitolta (STUL), Sähköteknisen Kaupan Liitolta (STK), K. V. Lindholmin säätiöltä, Kiinteistösäätiöltä, Suomen Rakennusinsinöörien Liitolta (RIL), Granlundilta, Helvarilta, Rambollilta ja Caverionilta.

Tutkimusryhmän henkilökuntaan kuuluvat:

Arjen valintoja: Ken Dooley, mikä tekee rakennuksesta älykkään?

Työelämäprofessori haluaa ratkaista arkisia ongelmia yksinkertaisilla työkaluilla.

Kenneth Dooley on aloittanut viisivuotisen kautensa työelämäprofessorina lokakuussa 2022 Aalto-yliopiston sähkötekniikan ja automaation laitoksella. Kuva: Aalto-yliopisto / Nita Vera

Älyrakennus helpottaa elämää ja säästää energiaa

Älykkäässä rakennuksessa valaistus oppii ihmisten kulkureitit, kuljetusrobotti juttelee hissin kanssa ja mobiilisovellus ohjaa vapaaseen työtilaan. Uusi älyrakennusten tohtorikoulu vauhdittaa alan kehitystä.

Vihreä-musta-valkoisessa piirroskuvassa on silmälasipäinen henkilöhahmo, jolla on päässään tohtorinhattu, jonka päällä on elektroniikasta tuttu virtanäppäimen symboli.

Energiaa säästyy älykkään talotekniikan avulla

Lahjoitus älykkään talotekniikan ja älyrakennusten opetukseen ja tutkimukseen on vauhdittanut alan kehitystä ja innostanut uusia opiskelijoita.

aalto_university_robotics_lab_markus_sommers_02_Original.jpg

Älykäs talotekniikka sai lisää lahjoittajia

Älyrakennusten rooli tulee kasvamaan entisestään uusiutuvan energian ja digitalisaation synnyttämässä murroksessa.

Aalto logo at the Otaniemi campus

Rakennuksiin ratkaisuja älykkään talotekniikan avulla

Aalto-yliopistolle yli miljoonan euron lahjoitus älykkään talotekniikan ja älyrakennusten opetuksen ja tutkimuksen kehittämistyöhön.

A-logo at Otaniemi. Photo: Mikko Raskinen / Aalto University