Rakennuksiin ratkaisuja älykkään talotekniikan avulla

Aalto-yliopistolle yli miljoonan euron lahjoitus älykkään talotekniikan ja älyrakennusten opetuksen ja tutkimuksen kehittämistyöhön.
A-logo at Otaniemi. Photo: Mikko Raskinen / Aalto University

Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK ry, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, Sähköteknisen Kaupan Liitto ry (STK) ja K.V. Lindholmin säätiö lahjoittavat alalle, jotta ymmärrys älyrakennusten kokonaisuudesta vahvistuisivat tulevaisuudessa muun muassa uusien diplomi-insinöörien myötä.

”Älyrakennusten rooli tulee kasvamaan entisestään uusiutuvan energian ja digitalisaation synnyttämässä murroksessa. Aalto-yliopistossa toimii alan työelämäprofessuuri. Lisäksi tavoitteena on älyrakennusten tutkijakoulun perustaminen. Nämä yhdessä tukevat jatkossa alan perusopetusta ja älyrakennuksen kokonaisuutta ymmärtävien osaajien kouluttamista”, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun dekaani Jyri Hämäläinen kertoo.

Laaja-alaista osaamista ja uusinta tutkimustietoa

”Työmarkkinat tarvitsevat tulevaisuudessa laaja-alaisia osaajia, joiden koulutus pohjautuu uusimpaan tutkimustietoon. Uusien teknologioiden vaikutus erilaisissa työtehtävissä on suuri ja lahjoituksellamme haluamme olla tukemassa korkeakoulutuksen kehitystyötä.”, STEK ry:n toimitusjohtaja Timo Kekkonen toteaa.

”Haluamme olla vahvasti mukana älyrakennusten yhteistyöverkoston rakentamisessa. Jäsenyritystemme kannalta on tärkeää, että tulevaisuuden osaajien koulutus linkittyy niihin haasteisiin, joita sähköala osaltaan haluaa ratkaista, ja toisaalta, että uusin tutkimustieto ja sen sovellukset ovat koko verkoston saatavilla”, STK ry:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen sanoo.

”Modernin talotekniikan tutkimus ja koulutus vaativat ehdottomasti lisää resursseja. Tietoa tarvitaan tulevaisuuden ratkaisujen kehittämiseen. On tärkeää, että kautta linjan diplomitöistä väitöskirjoihin, älykkään talotekniikan rooli nousee entistä paremmin esille. Talotekniikan kasvavaa merkitystä ei ole aiemmin huomioitu riittävällä painoarvolla ja tähän haluamme panostuksellamme vaikuttaa”, STUL ry:n toimitusjohtaja Kai Puustinen toteaa.

”K.V. Lindholmin säätiön tarkoituksena on tukea ja edistää tutkimustyötä LVI-tekniikan alalla. Olemme siksi mielellämme tukemassa Aalto-yliopistoa älykiinteistöjen opetuksen ja tutkimuksen kehittämisessä, älykiinteistöissähän ohjaus kohdistuu paljolti LVI-tekniikkaan, toteaa säätiön hallituksen puheenjohtaja Tryggve Leander.

Älyrakennusten opetus ja tutkimus keskittyvät Aalto-yliopistossa käyttäjäkeskeisyyteen, autonomisiin itseoppiviin järjestelmiin, digitalisaation tuomiin uusiin toimintatapoihin sekä integraatioihin talotekniikan, ICT-järjestelmien, energiaverkkojen sekä liikenteen välillä. Opetusalaan kuuluvassa sähkösuunnittelussa huomioidaan myös uusien teknologioiden vaikutus suunnittelijan työhön.

Lisätietoa alasta tutkimusryhmän verkkosivuilta.

Lisätietoa lahjoituksesta:
Dekaani Jyri Hämäläinen
Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu

Lisätietoja talotekniikan tutkimuksesta ja koulutuksesta:
Työelämäprofessori Heikki Ihasalo

Työelämäprofessori Jaakko Ketomäki
Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti