Palvelut

Windows 11 päivitysopas

Tämä opas kertoo miltä käyttäjän itsensä tekemä Windows 10 -päivitys versioon 11 näyttää Aalto-koneen käyttäjälle ja mitä tulisi huomioida ennen päivitysprosessia sekä sen aikana.

Software Centerin ilmoitus Windows 11 päivityksestä. Painikkeet: Päivitä nyt, Lue lisää, Hylkää.

Aalto Windows -työasemasi päivitys Windows 10 -versiosta Windows 11 -versioon on sinun vastuullasi. Sinun pitää huomioida muutama asia ennen ja jälkeen päivityksen:

  • Kun päivitys on saatavilla koneellesi, saat ponnahdusilmoituksen.
  • Lue ohjeet ja synkronoi tiedostosi ennen päivitystä:
    Windows 11 päivitysopas | Aalto-yliopisto
  • Varaa päivitykselle keskeytymätön 70–180 minuutin aika. Voit päivittää koneen sekä yliopistolla että etäyhteydellä. 


 

1.  Pop-up ilmestyy koneellesi- Valitse "Learn more"

 

Kun valitset ”Learn more”, pääset tälle sivulle. Haluat ehkä lukea ohjeet huolella ennen päivityksen aloittamista.

OneDriven synkronointinäkymä Aalto-yliopistolle näyttää tiedostot synkronoitu vihreällä valintamerkillä ja punaisella nuolella.

2.  Varmista että OneDriveen tallennetut tiedostosi on synkronoitu


OneDriven ja työasemasi välillä.

  • Etsi OneDrive-kuvake: Etsi pilvikuvake näytön oikeassa alakulmassa. Jos se ei ole näkyvissä, klikkaa "^"  nähdäksesi piilotetut kuvakkeet.
  • Tarkista synkronoinnin tila: Napsauta OneDrive-pilvikuvaketta. Ikkuna avautuu. Varmista, että siinä lukee "Tiedostosi on synkronoitu" vihreällä valintamerkillä.
Kuvakaappaus Sync Centeristä, jossa näkyy synkronointitila vihreällä palkilla ja 'Synkronointi valmis' viesti.

3. Varmista, että verkkoasemilla olevat tiedostosi on synkronoitu (Sync Center)


Työasemasi ja verkkoasemien välissä: Aalto Home, Work and Teamwork. 


Avaa Sync Center:

  • Etsi "Sync Center" esim. Search työkalun avulla
  • Avaa "Sync Center"
     

Tarkista synkronoinnin tila:

  • Tarkista "Sync Center" -ikkunassa Offline-tiedostojen tila. Varmista, että tila on "Synkronointi suoritettu", ja vihreä etenemispalkki osoittaa valmistumisen. 
     

Ratkaise synkronoinnin ristiriidat:

  • View Sync Conflicts: Klikkaa vasemmanpuoleisesta valikosta "View sync conflicts". Ratkaise listatut ristiriidat varmistaaksesi, että kaikki tiedostot on synkronoitu oikein.
  • Ratkaise ongelmat: Seuraa kehotteita ratkaistaksesi mahdolliset ristiriidat, kuten tiedostojen korvaamisen tai muutosten yhdistämisen.
     

Synkronoi kaikki tiedostot:

  • Tarvittaessa klikkaa "Synkronoi kaikki" -painiketta aloittaaksesi kaikkien Offline-tiedostojen synkronoinnin manuaalisesti.

Valinnainen: Listaa verkkolevyt ja niiden polut 

Varmistaaksesi, että sinulla on pääsy verkkolevyihisi myös Windows 11:ssä, listaa verkkolevysi ja niiden polut.

Valinnainen: Varmuuskopioi kirjanmerkkisi

Tarkista, tarvitsevatko verkkoselaimesi kirjanmerkit varmuuskopion.

Microsoft Edge

Edge on asetettu kirjautumaan sisään Aalto-tililläsi ja synkronoimaan kirjanmerkkisi ja asetuksesi pilveen.

Varmista, että synkronointi toimii painamalla profiilikuvaasi oikeasta yläkulmasta ja tarkista synkronoinnin tila:

  1. Avaa Edge ja klikkaa profiilikuvaasi (yläoikealla).
  2. Vahvista, että olet kirjautunut Aalto-sähköpostilla.
  3. Tarkista, että synkronoinnin tila kertoo "Sync on päällä" (Kirjanmerkit/Suosikit mukana).

Mozilla Firefox

Firefox ei synkronoi kirjanmerkkejä automaattisesti Aallon hallinnoimaan tallennustilaan. Luo manuaalinen varmuuskopiointi, jotta voit palauttaa sen tarvittaessa.

Huom.: Jos Windows 11 -päivitys valmistuu onnistuneesti, sinun ei yleensä tarvitse palauttaa mitään. Varmuuskopio on vain varotoimi.

Varmuuskopioi kirjanmerkkisi:

  1. Avaa Firefox ja napsauta oikeassa yläkulmassa olevaa Menu-painiketta.
  2. Valitse kirjanmerkit > Hallitse kirjanmerkkejä.
  3. Valitse Tuo ja varmuuskopio > Varmuuskopiointi...
  4. Tallenna tiedosto (päätteellä .json) Aalto OneDrive- tai Aalto Home -kansioon. Varmista, että tiedosto on synkronoitu ennen päivityksen aloittamista.

Palauta päivityksen jälkeen (vain tarvittaessa):

  1. Avaa Hallitse kirjanmerkkejä.
  2. Valitse Tuo ja varmuuskopio > Palauta... > Valitse... ja valitse varmuuskopiosi.

Ohje: mozilla.org - Restore bookmarks from backup

Google Chrome

Chrome ei ole Aalto IT:n tukema tietosuojasyiden vuoksi. Älä käytä Chromea työhön liittyviin tehtäviin.

Suositellaan:

Vaihda Microsoft Edgeen tai Mozilla Firefoxiin.

Kirjanmerkkien siirtäminen Chromesta Edgeen: Edgessä siirry kohtaan Asetukset > Profiilit > Tuo selaimen tiedot, valitse sitten Chrome ja valitse mitä tuodaan.

Edge tukee useimpia Chrome-laajennuksia, joten siirtyminen on tyypillisesti suoraviivaista

Ilmoitus Windows 11 -päivityksestä: Päivitä nyt, Lue lisää, Hylkää. Sinisessä ympyrässä numero 4.

4. Päivitysaika!

Varaa 70-180 minuuttia päivitykseen. Tietokonetta ei voi käyttää tänä aikana. 

Varmista, että tietokone on kytketty verkkovirtaan ja johonkin Internet-yhteydellä varustettuun verkkoon (Aalto-verkkoa tai VPN:ää ei tarvita). 

Älä irrota virtaa tai verkkoa päivitysprosessin aikana! Kannettavat tietokoneet, pidä kansi auki.

Napsauta Päivitä nyt -painiketta ja siirry pitkälle lounaalle tai kävelylle.R

Käynnistä päivitys

Tarkista vielä

  1. Varmista, että tietokone on kytketty verkkovirtaan ja johonkin luotettavaam Internet-yhteydellä varustettuun verkkoon (Aalto-verkkoa tai VPN:ää ei tarvita)
  2. Älä irrota virtaa tai verkkoa päivitysprosessin aikana! Kannettavat tietokoneet, pidä kansi auki.
  3. Tallenna työsi ja sulje kaikki sovellukset (selaimet, Officet, jne.)
  4. Varmista tiedostojesi synkronoituneen (Sync Center ja OneDrive).
  5. Riittääkö aikasi: useimmat päivitykset valmistuvat alle 90 minuutissa, mutta aikaa voi mennä joissain tapauksissa noin 3 tuntia.

Päivityksen aikana

  • Tietokoneesi ei ole käytettävissä ja se käynnistyy uudelleen useita kertoja. Näyttö voi mennä tyhjäksi useiksi minuuteiksi - tämä on normaalia.
  • Älä sammuta, irrota virtaa tai sulje kannettavan kantta päivityksen aikana.
  • Pidä internet ja virta kytkettynä, kunnes kirjautumisnäyttö tulee näkyviin.

Liittyviä ohjeita

IT Service Desk yhteystiedot ja aukioloajat

IT-käyttäjätuki toimii alueellisena lähipalveluna palvellen asiakkaita yli koulurajojen. Käy palvelupisteessä tai pyydä apua apua sähköpostitse, puhelimitse tai chatissa.

IT Service Desk
Tätä palvelua tarjoaa:

IT-palvelut

Jos tarvitset lisätukea, ota meihin yhteyttä.
  • Päivitetty:
  • Julkaistu:
Jaa
URL kopioitu