Windows 11 päivitysopas
Katso myös:
Aalto Windows -työasemasi päivitys Windows 10 -versiosta Windows 11 -versioon on sinun vastuullasi. Sinun pitää huomioida muutama asia ennen ja jälkeen päivityksen:
- Kun päivitys on saatavilla koneellesi, saat ponnahdusilmoituksen.
- Lue ohjeet ja synkronoi tiedostosi ennen päivitystä:
Windows 11 päivitysopas | Aalto-yliopisto - Varaa päivitykselle keskeytymätön 70–180 minuutin aika. Voit päivittää koneen sekä yliopistolla että etäyhteydellä.
1. Pop-up ilmestyy koneellesi- Valitse "Learn more"
Kun valitset ”Learn more”, pääset tälle sivulle. Haluat ehkä lukea ohjeet huolella ennen päivityksen aloittamista.
2. Varmista että OneDriveen tallennetut tiedostosi on synkronoitu
OneDriven ja työasemasi välillä.
- Etsi OneDrive-kuvake: Etsi pilvikuvake näytön oikeassa alakulmassa. Jos se ei ole näkyvissä, klikkaa "^" nähdäksesi piilotetut kuvakkeet.
- Tarkista synkronoinnin tila: Napsauta OneDrive-pilvikuvaketta. Ikkuna avautuu. Varmista, että siinä lukee "Tiedostosi on synkronoitu" vihreällä valintamerkillä.
3. Varmista, että verkkoasemilla olevat tiedostosi on synkronoitu (Sync Center)
Työasemasi ja verkkoasemien välissä: Aalto Home, Work and Teamwork.
Avaa Sync Center:
- Etsi "Sync Center" esim. Search työkalun avulla
- Avaa "Sync Center"
Tarkista synkronoinnin tila:
- Tarkista "Sync Center" -ikkunassa Offline-tiedostojen tila. Varmista, että tila on "Synkronointi suoritettu", ja vihreä etenemispalkki osoittaa valmistumisen.
Ratkaise synkronoinnin ristiriidat:
- View Sync Conflicts: Klikkaa vasemmanpuoleisesta valikosta "View sync conflicts". Ratkaise listatut ristiriidat varmistaaksesi, että kaikki tiedostot on synkronoitu oikein.
- Ratkaise ongelmat: Seuraa kehotteita ratkaistaksesi mahdolliset ristiriidat, kuten tiedostojen korvaamisen tai muutosten yhdistämisen.
Synkronoi kaikki tiedostot:
- Tarvittaessa klikkaa "Synkronoi kaikki" -painiketta aloittaaksesi kaikkien Offline-tiedostojen synkronoinnin manuaalisesti.
Valinnainen: Listaa verkkolevyt ja niiden polut
Varmistaaksesi, että sinulla on pääsy verkkolevyihisi myös Windows 11:ssä, listaa verkkolevysi ja niiden polut.
Valinnainen: Varmuuskopioi kirjanmerkkisi
Tarkista, tarvitsevatko verkkoselaimesi kirjanmerkit varmuuskopion.
Microsoft Edge
Edge on asetettu kirjautumaan sisään Aalto-tililläsi ja synkronoimaan kirjanmerkkisi ja asetuksesi pilveen.
Varmista, että synkronointi toimii painamalla profiilikuvaasi oikeasta yläkulmasta ja tarkista synkronoinnin tila:
- Avaa Edge ja klikkaa profiilikuvaasi (yläoikealla).
- Vahvista, että olet kirjautunut Aalto-sähköpostilla.
- Tarkista, että synkronoinnin tila kertoo "Sync on päällä" (Kirjanmerkit/Suosikit mukana).
Mozilla Firefox
Firefox ei synkronoi kirjanmerkkejä automaattisesti Aallon hallinnoimaan tallennustilaan. Luo manuaalinen varmuuskopiointi, jotta voit palauttaa sen tarvittaessa.
Huom.: Jos Windows 11 -päivitys valmistuu onnistuneesti, sinun ei yleensä tarvitse palauttaa mitään. Varmuuskopio on vain varotoimi.
Varmuuskopioi kirjanmerkkisi:
- Avaa Firefox ja napsauta oikeassa yläkulmassa olevaa Menu-painiketta.
- Valitse kirjanmerkit > Hallitse kirjanmerkkejä.
- Valitse Tuo ja varmuuskopio > Varmuuskopiointi...
- Tallenna tiedosto (päätteellä .json) Aalto OneDrive- tai Aalto Home -kansioon. Varmista, että tiedosto on synkronoitu ennen päivityksen aloittamista.
Palauta päivityksen jälkeen (vain tarvittaessa):
- Avaa Hallitse kirjanmerkkejä.
- Valitse Tuo ja varmuuskopio > Palauta... > Valitse... ja valitse varmuuskopiosi.
Ohje: mozilla.org - Restore bookmarks from backup
Google Chrome
Chrome ei ole Aalto IT:n tukema tietosuojasyiden vuoksi. Älä käytä Chromea työhön liittyviin tehtäviin.
Suositellaan:
Vaihda Microsoft Edgeen tai Mozilla Firefoxiin.
Kirjanmerkkien siirtäminen Chromesta Edgeen: Edgessä siirry kohtaan Asetukset > Profiilit > Tuo selaimen tiedot, valitse sitten Chrome ja valitse mitä tuodaan.
Edge tukee useimpia Chrome-laajennuksia, joten siirtyminen on tyypillisesti suoraviivaista
4. Päivitysaika!
Varaa 70-180 minuuttia päivitykseen. Tietokonetta ei voi käyttää tänä aikana.
Varmista, että tietokone on kytketty verkkovirtaan ja johonkin Internet-yhteydellä varustettuun verkkoon (Aalto-verkkoa tai VPN:ää ei tarvita).
Älä irrota virtaa tai verkkoa päivitysprosessin aikana! Kannettavat tietokoneet, pidä kansi auki.
Napsauta Päivitä nyt -painiketta ja siirry pitkälle lounaalle tai kävelylle.R
Käynnistä päivitys
Tarkista vielä
- Varmista, että tietokone on kytketty verkkovirtaan ja johonkin luotettavaam Internet-yhteydellä varustettuun verkkoon (Aalto-verkkoa tai VPN:ää ei tarvita)
- Älä irrota virtaa tai verkkoa päivitysprosessin aikana! Kannettavat tietokoneet, pidä kansi auki.
- Tallenna työsi ja sulje kaikki sovellukset (selaimet, Officet, jne.)
- Varmista tiedostojesi synkronoituneen (Sync Center ja OneDrive).
- Riittääkö aikasi: useimmat päivitykset valmistuvat alle 90 minuutissa, mutta aikaa voi mennä joissain tapauksissa noin 3 tuntia.
Päivityksen aikana
- Tietokoneesi ei ole käytettävissä ja se käynnistyy uudelleen useita kertoja. Näyttö voi mennä tyhjäksi useiksi minuuteiksi - tämä on normaalia.
- Älä sammuta, irrota virtaa tai sulje kannettavan kantta päivityksen aikana.
- Pidä internet ja virta kytkettynä, kunnes kirjautumisnäyttö tulee näkyviin.
Liittyviä ohjeita
IT Service Desk yhteystiedot ja aukioloajat
IT-käyttäjätuki toimii alueellisena lähipalveluna palvellen asiakkaita yli koulurajojen. Käy palvelupisteessä tai pyydä apua apua sähköpostitse, puhelimitse tai chatissa.