Palvelut

Microsoft Whiteboard: asennus ja käyttöönotto

Tältä sivulta löydät ohjeet, kuinka asennat ja otat Microsoft whiteboardin käyttöön Windows 10 -tietokoneella.
screenshot of the notification in a desktop

Keskitetysti ylläpidetyissä Aalto Windows-työasemissa Microsoft Whiteboard-sovelluksen saa tällä hetkellä sovellusten itsepalveluportaalista.

Asennuksen jälkeen sovellus löytyy tietokoneelta hakemalla Windowsin hakupainikkeella (suurennuslasi vasemmalla alhaalla).

Kun käynnistät sovelluksen, tulee kysymys käyttöoikeuksien hyväksymisestä. Hyväksy painamalla Accept.

screenshot of the microsoft whiteboard

Whiteboardin käyttö

Vasemmalla ylhäällä on kotipainike (My whiteboards), jonka kautta voit luoda uuden valkotaulun tai avata aiemmin tallennetun valkotaulun.

a screenshot of the buttons

Oikealla ylhäällä on kolme painiketta.

Vasemmanpuoleisesta painikkeesta voit kutsua henkilöitä jakamaan valkotaulun kanssasi. Kutsuttu henkilö saa viestin sähköpostiin.

Keskimmäinen painike on profiilikuvakkeesi, jonka kautta näet, millä tilillä olet kirjautunut valkotaulun käyttäjäksi. Oikeanpuoleinen painike on kuvake, josta pääset asetuksiin. Asetuksista löytyy muun muassa valinta Post to Teams, jolla valkotaulun voi lähettää Teamsiin. Valkotaulun työstämistä voi näin ollen jatkaa edelleen Teamsissa.

whitboard toolbar

Valkotaulun alareunasta löytyy erilaisia työkaluja.

Vasemmanpuoleisesta kynä-painikkeesta saat valikoiman erilaisia kyniä.

whiteboard pen tools

Klikkaamalla hiirellä kynää voit vaihtaa sen väriä ja viivan paksuutta. Vasemman reunan hyväksy-painikkeesta voit sulkea kynävalikon ja palata perusvalikkoon.

Kuva-painikkeella (toinen vasemmalta) voit lisätä tallennetun kuvan tietokoneeltasi.

Add note -painikkeella (kolmas vasemmalta) voit lisätä muistilapun.

+ -painikkeella saat näkyviin valikoiman lisätyökaluja.

Oikeanpuoleisilla nuolipainikkeilla voit perua tai toistaa toiminnon.

Muita aiheeseen liittyviä ohjeita

Verkkokokoustyökalut – Teams ja Zoom

Työkalut videokokoustamiseen, online-kokouksiin, chattiin ja liikkuvaan työhön. Panopton avulla voi taltioida ja jakaa video- ja monimediaesityksiä, mutta se ei sovellu kokouksiin.

Kuva ryhmätyötä tekevistä opiskelijoista / kuvaaja Aalto-yliopisto Unto RautioUnto_Rautio

Microsoft Teams: Pikaopas

Microsoft Teams on Aallon Office 365 -sovellus, joka mahdollistaa ryhmätyöskentelyn tehokkaasti. Teams on kaikkien Aalto-yliopiston työntekijöiden ja opiskelijoiden käytettävissä.

Zoom: valkotaulun käyttö

Tältä sivulta löydät ohjeet, kuinka otat Zoom valkotaulun käyttöön.

Zoom pikaopas

Zoom tarjoaa viestintäohjelmiston, joka yhdistää videoneuvottelut, online-kokoukset, chatin ja mobiiliyhteistyön. Zoom on saatavana Aalto-yliopiston henkilökunnalle ja opiskelijoille.

Zoom software logo
Tätä palvelua tarjoaa:

IT-palvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.