Palvelut

Infrabooking – Tutkimus- ja opetusinfrastruktuurien varausjärjestelmä

Infrabooking on kaikille käyttäjäryhmille suunnattu varausjärjestelmä tutkimus- ja opetusinfrastruktuureille. Järjestelmän URL on https://infrabooking.aalto.fi ja se on käytettävissä kaikkialta.

Infrabooking on kaikille käyttäjäryhmille suunnattu varausjärjestelmä tutkimus- ja opetusinfrastruktuureille ja se on käytettävissä kaikkialta.

Ominaisuudet

• Infrabooking-järjestelmä mahdollistaa tutkimus- ja opetusinfrastruktuurien laitteiden varaamisen tutkimukselle, opetukselle, koulutukselle ja kaupalliseen toimintaan. Järjestelmää voivat käyttää Aallon opiskelijat ja henkilökunta sekä Aallon ulkopuoliset. Järjestelmän varauskohteita voi selailla myös rekisteröitymättä.
  • Järjestelmä sallii varaus- ja käyttöoikeuksien hallinnan joustavasti. Käyttöoikeudet ja laitteiden saatavuus voidaan määritellä laitekohtaisesti.
  • Järjestelmä generoi raportteja laskutusta, rahoittajille raportointia ja käytön seurantaa varten.

Rajoitukset

• Toistaiseksi vain osa tutkimuksen ja opetuksen infrastruktuureista on siirtynyt käyttämään Infrabooking-järjestelmää, mutta tavoitteena on laajentaa käyttö kaikkialle, mihin se soveltuu.
  • Toistaiseksi Infrabooking-järjestelmällä ei ole yhteyttä opetuksen suunnittelutyökaluihin, joten automaattisia varauksia lukujärjestyksen perusteella ei voi tehdä.

Ohjeet ja tuki Käyttöohjeet on koottu Aalto Wikiin, https://wiki.aalto.fi/display/AIBS/Infrabooking+instructions. Järjestelmän ylläpitäjät tavoittaa sähköpostilla osoitteesta [email protected].

Vikailmoitukset [email protected].

Käyttäjäoikeudet

Aallon opiskelijat ja työntekijät voivat kirjautua järjestelmään Aalto-tunnuksella. Muut käyttäjät voivat luoda erillisen tunnukseen järjestelmään. Järjestelmän ylläpitäjät tarkastavat syötetyt tiedot ja hyväksyvät tunnuksen luomisen. Voimassa olevalla tunnuksella voi kirjautua järjestelmään, mutta varausten tekemisiin tarvitaan yleensä erillinen käyttölupa.

Käyttölupia myöntävät infrastruktuurien tai laitteiden ylläpitäjät käyttökoulutuksen suorittamisen jälkeen. Ylläpitäjien yhteystiedot löytyvät järjestelmästä kunkin varauskohteen tiedoista. Käyttöluvan saatuaan käyttäjät voi varata, muokata ja perua omaa varaustaan tietyissä rajoissa.

Kussakin infrastruktuurissa on pääkäyttäjä ja mahdollisesti laiteylläpitäjiä. Laiteylläpitäjä voi antaa käyttökoulutuksen, myöntää käyttöoikeuden ja muokata ylläpitämänsä laitteen varauksia. Infrastruktuurin pääkäyttäjä voi lisäksi myöntää laiteylläpitäjän oikeuksia, lisätä ja poistaa varauskohteita sekä käsitellä ja hyväksyä Aallon ulkopuolisten rekisteröitymisiä.

Varmuuskopiot

Infrabooking-järjestelmä sijaitsee Aalto ITS:n virtuaalipalvelinjärjestelmässä ja on keskitetyn varmuuskopioinnin piirissä ITS:n käytäntöjen mukaan.

Vastaavia palveluita

Tilojen ja välineiden varausjärjestelmä

Varausjärjestelmän avulla voidaan varata tiloja sekä muita varattavia kohteita (esim. autot) henkilökunnan, opetuksen ja tutkimuksen tarpeisiin. Järjestelmää käytetään osoitteessa booking.aalto.fi.

Booking.aalto.fi
Tätä palvelua tarjoaa:

IT-palvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.