Palvelut

AI and Research Work - Tekoäly ja tutkimustyö: Oppimateriaaleja

Generatiivinen tekoäly (AI) ja erityisesti suuret kielimallit (Large Language Models, LLMs) muovaavat nopeasti tutkimukseen liittyvää työtä. Tältä sivulta löydät aiheeseen liittyviä avoimia oppimateriaaleja, jotka Aalto-yliopiston data-agentit ovat tuottaneet.
AI in Research
AI and Research Work -webinaari (11.03.2024)

Tältä sivulta löydät oppimateriaaleja, jotka liittyvät tekoälyn käyttöön tutkimuksessa. Tekoälyllä tarkoitamme tässä yhteydessä yleisessä käytössä olevia generatiivisia tekoälytyökaluja, kuten ChatGPT, jotka eivät vaadi koodaustaitoja tai koneoppimisen tuntemusta.

Oppimateriaaleissa otetaan huomioon kaksi näkökulmaa:

1. Käytännön vinkit: suuriin kielimalleihin (LLMs) pohjautuvan generatiivisen tekoälyn perusteiden ymmärtäminen ja miten käyttää niitä tutkimusprosessin eri vaiheissa.
  2. Hyvä tieteellinen käytäntö: kuinka käyttää uusia tekoälytyökaluja vastuullisesti ottaen huomioon sekä tutkimusetiikka että tietosuoja.

Materiaalit

Jos sinulla on vinkkejä näiden avointen oppimateriaalien parantamiseen, ota yhteyttä osoitteeseen[email protected].

Tekoälyn vastuullinen käyttö tutkimusprosessin aikana

Uudet tekoälytyökalut (AI) muuttavat asiantuntijatyötä. Miten niitä tulisi käyttää tutkimuksessa apuna vastuullisesti, hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti? Näitä periaatteita ovat muun muassa tutkimuksen toistettavuus, vastuunkanto tutkimustulosten oikeellisuudesta, toisten tutkijoiden tekemän työn tunnustaminen ja kunnioittaminen, ja tiedon suojaus.

Aalto logo

Ohjeistus tekoälyn käytöstä Aalto-yliopiston opetuksessa ja oppimisessa

Lähtökohdat ja pelisäännöt tekoälyn käyttöön opetuksessa ja oppimisessa.

Aalto logo

Data-agentit

Data-agentit ovat tutkijoita, jotka toimivat tutkimusdatan hallinnan asiantuntijoina laitoksillaan ja kouluissaan.

Viisi henkilöä työskentelee pöydän ympärillä / Unto Rautio