Aalto-yliopiston kemian tekniikan tohtoriohjelmassa on kuusi koulun akateemisen komitean vahvistamaa tutkimusalaa (biotekniikka, biotuotetekniikka, kemia, kemiantekniikka, materiaalitiede ja materiaalien prosessointi). Tutkimusalat ja niistä vastaavat professorit löydät täältä: https://www.aalto.fi/en/doctoral-education/research-fields-and-supervising-professors-school-of-chemical-engineering
Ohjelman koulutustavoitteet ja osaamistavoitteet
Suoritettuaan tutkinnon tohtoriopiskelija kykenee toteuttamaan ja luomaan uutta akateemista tutkimusta itsenäisesti.
Aalto-yliopiston tohtorinkoulutus järjestetään monialaisessa kansainvälisessä akateemisessa yhteisössä, joka tarjoaa mahdollisuuksia sekä alakohtaiseen että monitieteiseen tutkimukseen sekä monimuotoiseen koulutukseen ja oppimiseen. Koulutuksen korkea laatu, työelämätaitojen oppiminen ja verkostoituminen takaavat tohtoriopiskelijoiden kehittymisen itsenäisiksi tutkijoiksi ja tutkimusalansa asiantuntijoiksi. Tutkimusviestinnän taitoja tuetaan kehittämällä kotimaisten kielten hallintaa.
Koulutus valmistaa tohtoriopiskelijoita akateemisille urille parhaissa yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa. Se tarjoaa osaamista moninaisiin urapolkuihin myös akateemisen maailman ulkopuolella, esimerkiksi työskentelyyn vaativissa asiantuntijatehtävissä, yrittäjänä tai itsenäisenä taiteilijana.
Tohtorintutkinto on vaatimus väitöskirjaohjaajana ja väitöskirjan tarkastajana toimimiseen.
Yleiset tutkimusvalmiusopinnot ja niiden osaamistavoitteet
Riippuen opintokokonaisuuteen valitsemistaan opinnoista tohtoriopiskelija osaa:
- ymmärtää omaan tutkimukseensa liittyvät keskeiset eettiset ja kestävän kehityksen periaatteet sekä huomioida ne omassa tutkimustyössään vastuullisesti.
- valita ja soveltaa tutkimuskysymykseen soveltuvia tutkimusmenetelmiä
- noudattaa hyvää tieteellistä käytäntöä (HTK) niin tutkimustyössään kuin toiminnassaan tiedeyhteisössä.
- työskennellä monialaisessa ja kansainvälisessä ympäristössä yhteistyökykyisesti ja toimien eri sidosryhmien kanssa.
- esittää omaa tutkimustaan asiantuntevasti sekä tieteellisissä että ammatillisissa yhteyksissä.
- tunnistaa ja hyödyntää omia työelämätaitojaan sekä kertoa taidoistaan voidakseen menestyksekkäästi toimia akateemisissa ja muissa ammatillisissa tehtävissä. Työelämätaitoihin kuuluvat esimerkiksi viestintä-, ihmissuhde-, projektinhallinta- ja pedagogiset taidot sekä johtamiskyky.
Tutkimusalan opintojen osaamistavoitteet
Suoritettuaan opintokokonaisuuden tohtoriopiskelija kykenee:
- osoittamaan alakohtaista syvää osaamista.
- tunnistamaan oman tutkimuksensa kannalta keskeiset tutkimusmenetelmät ja soveltamaan niitä asiantuntevasti.
- jakamaan tutkimustuloksia alan keskeisten kanavien kautta ja laajalle yleisölle.
Väitöskirjan osaamistavoitteet
Suoritettuaan opintokokonaisuuden tohtoriopiskelija kykenee:
- suunnittelemaan ja toteuttamaan tutkimuksensa, raportoimaan siitä ja tallentamaan siinä syntyneet tietoaineistot noudattaen tieteelliselle tiedolle asetettuja vaatimuksia
- toteuttamaan ja luomaan uutta akateemista tutkimusta itsenäisesti
- etsimään ja soveltamaan tietoa sekä itsenäisesti muodostaa tutkimuskysymyksiä ja käyttämään tutkimusmenetelmiä uuden tieteellisen tiedon luomiseen
- muodostamaan synteesejä ja kriittisiä arvioita monimutkaisten ongelmien käsittelemiseksi ja ratkaisemiseksi tutkimuksessa, innovaatioissa ja muilla yhteiskunnan aluilla
Väitöskirja on julkinen opinnäyte, jonka tulee olla julkisesti esillä yliopistossa. Kaikki opinnäytetyöt ovat Suomessa julkisia (Finlex 621/1999).
Yleisissä tutkimusvalmiusopinnoissa suoritetaan opintoja, jotka käsittelevät tutkimustyöhön valmentautumista, tutkimustiedon soveltamista sekä hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden omaksumista. Yleiset tutkimusvalmiusopinnot voivat sisältää työelämätaitojen opintoja.
Tutkimusalan opinnot ja väitöskirja perehdyttävät tohtoriopiskelijan laajasti ja syvällisesti opiskelijan tutkimusalaan ja valmentavat heitä tutkimustiedon välittämiseen.
Tohtorinkoulutuksen tutkintosäännön mukaan jokaisen tohtoriopiskelijan tulee tehdä tohtoriopiskelijan henkilökohtainen opintosuunnitelma (THOPS), joka sisältää opintojen sisältöä, laajuutta ja kestoa koskevan suunnitelman lisäksi tutkimus-, ohjaus-, rahoitus- ja urasuunnitelmat. Jos opiskelija haluaa poiketa ohjelmalle hyväksytystä opetussuunnitelmasta, suunnitelma tulee hyväksyttää erikseen.
Kemian tekniikan korkeakoulussa tarjottavien opintojen lisäksi tutkintoon voi sisällyttää Aalto-yliopistossa tai muissa yliopistoissa opetettavia kursseja. Tämä edellyttää asiasta sopimista tohtoriopiskelijan henkilökohtaisessa opintosuunnitelmassa (THOPS). Tohtorintutkintoon soveltuvat kurssit merkitään kirjaimella L kurssikoodissa (tohtorikurssit) tai kirjaimella E (maisterikurssit) Aalto-yliopiston kurssikoodeissa.
Jos opiskelija ei halua suorittaa tohtorin tutkintoaan loppuun asti, hän voi välitutkintona suorittaa lisensiaatin tutkinnon. Lisensiaatin tutkinto koostuu lisensiaatin työstä ja samoista 30 opintopisteen opintosuorituksista kuin tohtorin tutkinto. Lisensiaatin tutkinnon suorittajalla tulee olla tohtorintutkinnon opinto-oikeus Kemian tekniikan tohtoriohjelmassa.