Median laitos

Tutkimus median laitoksella

Tutkimuksemme koostuu käytäntölähteisesestä ja kirjallisesta tutkimuksesta taiteen ja muotoilun alalla. Tutkimuskohteitamme ovat muun muassa visuaalinen viestintä ja valokuvaus, visuaalisen viestinnän suunnittelu, mediakulttuuri, uusmedian suunnittelu ja oppiminen sekä äänisuunnittelu ja pelimuotoilu.
Aalto Design Factory

Tutkimuksemme koostuu käytäntölähteisesestä ja kirjallisesta tutkimuksesta taiteen ja muotoilun alalla. Tutkimuskohteitamme ovat muun muassa visuaalinen viestintä ja valokuvaus, visuaalisen viestinnän suunnittelu, mediakulttuuri, uusmedian suunnittelu ja oppiminen sekä äänisuunnittelu ja pelimuotoilu.

Median laitos ottaa vastaan visuaalisen suunnittelun toimeksiantoja kaikilta viestinnän ja muotoilun aloilta. Tyypillisimmät projektit liittyvät yritys- ja tuotesuunnitteluun, mainontaan, internetsivuihin, elektronisten ja painettujen julkaisujen muotoiluun ja taittamiseen sekä pakkaus ja julistesuunnitteluun.

Median laitoksen tutkimustoiminta kertoo toiminnastaan aktiivisesti omassa blogissaan.

Digitaalinen media keskiössä

Tutkimuksemme keskittyy digitaalisen median käyttöön monialaisilla alustoilla ja medioidenvälisillä työkaluilla. Tutkimuksemme on vuodesta 2000 alkaen tutkinut myös visuaalisuuden ja informatiikan käyttöä ja uusia visuaalisen suunnittelun käytäntöjä. Painotamme ja olemme sitoutuneet luomaan uusia viestinnän työkaluja taiteellisten käytäntöjen ja tutkimuksen kautta.

Tutkimushenkilöstömme on sitoutunut tutkimusprojekteihin tutkimusryhmien johtamisella ja kehittämisellä, opetustoiminnalla ja tohtorintutkintojen ohjeistamisella sekä maisteritason kurssien opettamisella. Maaliskuusta 2017 alkaen median laitoksella on yli 40 kokoaikaista ja osa-aikaista tohtoriopiskelijaa. Tällä hetkellä jokaista henkilöstön jäsentä kohden on seitsemän kokoaikaista jatkotutkinnon opiskelijaa.

Read more

Viimeisimmät julkaisut

Median laitos on julkaissut yli 1700 julkaisua vuoden 2018 loppuun mennessä. Viimeisimmät julkaisut löytyvät alta ja ACRIS-tietokannasta.

Learning Task-Agnostic Action Spaces for Movement Optimization

Amin Babadi, Michiel Van de Panne, Caren Liu, Perttu Hamalainen 2022 IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics

Perceptual analysis of directional late reverberation

Benoit Alary, Pierre Massé, Sebastian Schlecht, Markus Noisternig, Vesa Välimäki 2021 The Journal of the Acoustical Society of America

DEBATE, PART 2

Bruce Altshuler, Lily Diaz-Kommonen, Sarah Kenderdine, Lívia Nolasco-Rózsás 2021 Hybrid Museums Symposium Proceedings

Game jams in general formal education

Riikka Aurava, Mikko Meriläinen, Ville Kankainen, Jaakko Stenros 2021 INTERNATIONAL JOURNAL OF CHILD-COMPUTER INTERACTION

Lost Islands

Samir Bhowmik 2021

Memory Machines

Samir Bhowmik, Jussi Parikka 2021 LEONARDO

Defining STEAM Approaches for Higher Education

Claudia Carter, Heather Barnett, Kathryn Burns, Nathan Cohen, Eva Durall Gazulla, Frank Nack, Andrew Newman, Shaun Ussher 2021 European Journal of STEM Education

Review on Techniques to Measure Spatial Affordances in VR Environment

Tania Miranti Chumaira, Lily Diaz-Kommonen, Luis Emilio Bruni 2021 Cognitive Processing
Lisää tietoa tutkimuksestamme löytyy Aallon tutkimusportaalista.
Tutkimusportaali
  • Julkaistu:
  • Päivitetty: