Median laitos

Tutkimus median laitoksella

Tutkimuksemme koostuu käytäntölähteisesestä ja kirjallisesta tutkimuksesta taiteen ja muotoilun alalla. Tutkimuskohteitamme ovat muun muassa visuaalinen viestintä ja valokuvaus, visuaalisen viestinnän suunnittelu, mediakulttuuri, uusmedian suunnittelu ja oppiminen sekä äänisuunnittelu ja pelimuotoilu.
Aalto Design Factory

Tutkimuksemme koostuu käytäntölähteisesestä ja kirjallisesta tutkimuksesta taiteen ja muotoilun alalla. Tutkimuskohteitamme ovat muun muassa visuaalinen viestintä ja valokuvaus, visuaalisen viestinnän suunnittelu, mediakulttuuri, uusmedian suunnittelu ja oppiminen sekä äänisuunnittelu ja pelimuotoilu.

Median laitos ottaa vastaan visuaalisen suunnittelun toimeksiantoja kaikilta viestinnän ja muotoilun aloilta. Tyypillisimmät projektit liittyvät yritys- ja tuotesuunnitteluun, mainontaan, internetsivuihin, elektronisten ja painettujen julkaisujen muotoiluun ja taittamiseen sekä pakkaus ja julistesuunnitteluun.

Median laitoksen tutkimustoiminta kertoo toiminnastaan aktiivisesti omassa blogissaan.

Tutkimusryhmät

Game Research Group

The game research group is led by prof. Perttu Hämäläinen, who joined Aalto in 2012 after a six-year period as the CTO of Virtual Air Guitar Company (e.g., Kung-Fu Live and Kung-Fu High Impact).

Augmented Climbing Wall - Game Research Group

Learning Environments Research Group (LeGroup)

The Learning Environments Research Group (LeGroup) is involved in research, design, and development of New Media tools, as well as their use in the field of learning.

+Andscape, Augmented reality sandbox

Sound and Physical Interaction Research Group

Sound and Physical Interaction (SOPI) research group’s main interests are centred on the broad area of Sound and Music Computing (SMC) and Sonic Interaction Design (SID).

Sound and Physical Interaction Research Group

Systems of Representation Research Group

The Systems of Representation seeks to make knowledge related to heritage tangible through the use of representation and digital media.

Systems of Representation Research Group

Digitaalinen media keskiössä

Tutkimuksemme keskittyy digitaalisen median käyttöön monialaisilla alustoilla ja medioidenvälisillä työkaluilla. Tutkimuksemme on vuodesta 2000 alkaen tutkinut myös visuaalisuuden ja informatiikan käyttöä ja uusia visuaalisen suunnittelun käytäntöjä. Painotamme ja olemme sitoutuneet luomaan uusia viestinnän työkaluja taiteellisten käytäntöjen ja tutkimuksen kautta.

Tutkimushenkilöstömme on sitoutunut tutkimusprojekteihin tutkimusryhmien johtamisella ja kehittämisellä, opetustoiminnalla ja tohtorintutkintojen ohjeistamisella sekä maisteritason kurssien opettamisella. Maaliskuusta 2017 alkaen median laitoksella on yli 40 kokoaikaista ja osa-aikaista tohtoriopiskelijaa. Tällä hetkellä jokaista henkilöstön jäsentä kohden on seitsemän kokoaikaista jatkotutkinnon opiskelijaa.

Department of Media Research Blog

The posts in the blog advertise and document monthly activities and events related to research and the doctoral studies program in the Department of Media in Aalto University, School of Arts, Design and Architecture. The pages provide information about ongoing seminars, courses, bibliographies and more.

Read more
Aalto BIZ researchers, photo Aino Huovio
Aalto Doctoral Programme in Arts, Design and Architecture

Viimeisimmät julkaisut

Median laitos on julkaissut yli 1700 julkaisua vuoden 2018 loppuun mennessä. Viimeisimmät julkaisut löytyvät alta ja ACRIS-tietokannasta.

Adorned in Memes: Exploring the Adoption of Social Wearables in Nordic Student Culture

Felix Anand Epp, Anna Kantosalo, Nehal Jain, Andres Lucero, Elisa Mekler 2022 CHI '22: CHI Conference on Human Factors in Computing Systems

Nomadic Science Fiction: Experiencing Diversity and Alterity Through Urbanising Mongolia

Annu Wilenius, Saara Hacklin, Harri Laakso, Taina Rajanti, Pauline von Bonsdorff 2022

Tummuneva

Roberto Fusco, Andrea Mancianti 2021

Exploring a Feedback-Oriented Design Process Through Curved Folding

Emrecan Gulay, Toni Kotnik, Andres Lucero 2021 CHI '21: Proceedings of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems

Understanding the Role of Physical and Digital Techniques in the Initial Design Processes of Architecture

Emrecan Gulay, Andres Lucero 2021 Human-Computer Interaction – INTERACT 2021

A dataset of higher-order Ambisonic room impulse responses and 3D models measured in a room with varying furniture

Georg Götz, Sebastian J. Schlecht, Ville Pulkki 2021 2021 Immersive and 3D Audio: from Architecture to Automotive (I3DA)

Autonomous robot twin system for room acoustic measurements

Georg Götz, Abraham Martinez Ornelas, Sebastian Schlecht, Ville Pulkki 2021 Journal of the Audio Engineering Society

Forming the Dog Internet: Prototyping a Dog-to-Human Video Call Device

Ilyena Hirskyj-Douglas, Roosa Piitulainen, Andres Lucero 2021 Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction

Spatial Filter Bank in the Spherical Harmonic Domain: Reconstruction and Application

Christoph Hold, Sebastian Schlecht, Archontis Politis, Ville Pulkki 2021 2021 IEEE Workshop on Applications of Signal Processing to Audio and Acoustics (WASPAA)

Pakkausalan koulutus

Markus Joutsela 2021 Kestävä pakkaus
More information on our research in the Research database.
Research database
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu