Informaatiojalanjälki: tietovarannot ja tietojärjestelmät
Sivua muokataan.
Aallon tietojärjestelmäsalkku on hyvin laaja ja sitä ylläpidetään Aallon tietotekniikkapalveluiden (Aalto ITS) toimesta. Tietojärjestelmäsalkussa olevien tietojärjestelmien tärkeimmät tiedot ovat käyttötarkoitus, omistaja, ylläpitäjä ja mahdollinen sopimuskumppani.
Aallon tietojärjestelmäsalkun ymmärrettävyyden parantamiseksi olemme jakaneet sen loogisiin kokonaisuuksiin, jotka kiinnittyvät suoraan toimintaamme. Samalla se muodostaa pohjan tietovarantokokonaisuudelle, jossa tietoja käsitellään ja tallennetaan.
Käyttäjille tämä kokonaisuus näyttäytyy heille tarjottuna palveluina.
Looginen ryhmittely muodostuu seuraavasti:
- asiayhteys, jossa tietoa käytetään (strategia ja toimialue)
- palvelu, joka käyttäjälle tarjotaan (opiskelija, henkilökunta, tutkijat, vierailijat)
- tekniset toiminnot/komponentit, jotka suoritetaan palvelun toteuttamiseksi
Yhteiskäyttöiset palvelut jakautuvat seuraavalla tavalla:
- Yhteiset palvelut
- Sähköinen viestintä ja yhteistyö
- Sähköinen viestintä ja yhteistyö / taustajärjestelmät
- Infrastruktuuri
- Infrastruktuuri / taustajärjestelmät
Näiden lisäksi muita Aalto-tasoisia kokonaisuuksia ovat:
- Tutkimus ja innovaatiot
- Oppimis- ja opetustoiminta
- Kampuspalvelut
- Henkilöstöhallinto
- Talous
Yleistä tietoa yliopiston toiminnassa käytettävistä tietojärjestelmistä:
Suomen korkeakoulusektorin koostamat havainnot yleisimmin käytetyistä pilvipalveluista korkeakoulusektorilla löydät täältä:
Sähköinen asianhallinta SAHA
Yliopiston sähköisessä asianhallintajärjestelmässä käsitellään yliopiston virallisia asioita ja niiden käsittelyprosessista syntyneitä toimenpiteitä ja asiakirjoja. Samalla asiat myös kirjataan yliopiston diaariin.
- Julkaistu:
- Päivitetty: