Median laitos

Tutkimus median laitoksella

Aalto Design Factory

Tutkimuksemme koostuu käytäntölähteisesestä ja kirjallisesta tutkimuksesta taiteen ja muotoilun alalla. Tutkimuskohteitamme ovat muun muassa visuaalinen viestintä ja valokuvaus, visuaalisen viestinnän suunnittelu, mediakulttuuri, uusmedian suunnittelu ja oppiminen sekä äänisuunnittelu ja pelimuotoilu.

Median laitos ottaa vastaan visuaalisen suunnittelun toimeksiantoja kaikilta viestinnän ja muotoilun aloilta. Tyypillisimmät projektit liittyvät yritys- ja tuotesuunnitteluun, mainontaan, internetsivuihin, elektronisten ja painettujen julkaisujen muotoiluun ja taittamiseen sekä pakkaus ja julistesuunnitteluun.

Median laitoksen tutkimustoiminta kertoo toiminnastaan aktiivisesti omassa blogissaan.

Tutkimusryhmät

Game Research Group

The game research group is led by prof. Perttu Hämäläinen, who joined Aalto in 2012 after a six-year period as the CTO of Virtual Air Guitar Company (e.g., Kung-Fu Live and Kung-Fu High Impact).

Augmented Climbing Wall - Game Research Group

Learning Environments Research Group (LeGroup)

The Learning Environments Research Group (LeGroup) is involved in research, design, and development of New Media tools, as well as their use in the field of learning.

+Andscape, Augmented reality sandbox

Sound and Physical Interaction Research Group

Sound and Physical Interaction (SOPI) research group’s main interests are centred on the broad area of Sound and Music Computing (SMC) and Sonic Interaction Design (SID).

Sound and Physical Interaction Research Group

Systems of Representation Research Group

The Systems of Representation seeks to make knowledge related to heritage tangible through the use of representation and digital media.

Systems of Representation Research Group

Digitaalinen media keskiössä

Tutkimuksemme keskittyy digitaalisen median käyttöön monialaisilla alustoilla ja medioidenvälisillä työkaluilla. Tutkimuksemme on vuodesta 2000 alkaen tutkinut myös visuaalisuuden ja informatiikan käyttöä ja uusia visuaalisen suunnittelun käytäntöjä. Painotamme ja olemme sitoutuneet luomaan uusia viestinnän työkaluja taiteellisten käytäntöjen ja tutkimuksen kautta.

Tutkimushenkilöstömme on sitoutunut tutkimusprojekteihin tutkimusryhmien johtamisella ja kehittämisellä, opetustoiminnalla ja tohtorintutkintojen ohjeistamisella sekä maisteritason kurssien opettamisella. Maaliskuusta 2017 alkaen median laitoksella on yli 40 kokoaikaista ja osa-aikaista tohtoriopiskelijaa. Tällä hetkellä jokaista henkilöstön jäsentä kohden on seitsemän kokoaikaista jatkotutkinnon opiskelijaa.

Department of Media Research Blog

The posts in the blog advertise and document monthly activities and events related to research and the doctoral studies program in the Department of Media in Aalto University, School of Arts, Design and Architecture. The pages provide information about ongoing seminars, courses, bibliographies and more.

Read more
Aalto BIZ researchers, photo Aino Huovio
Aalto Doctoral Programme in Arts, Design and Architecture

Viimeisimmät julkaisut

Median laitos on julkaissut yli 1700 julkaisua vuoden 2018 loppuun mennessä. Viimeisimmät julkaisut löytyvät alta ja ACRIS-tietokannasta.

Exposure to social suffering in virtual reality boosts compassion and facial synchrony

Daniela Cohen, Daniel H. Landau, Doron Friedman, Béatrice S. Hasler, Nava Levit-Binnun, Yulia Golland 2021 Computers in Human Behavior

Exploring a Feedback-Oriented Design Process Through Curved Folding

Emrecan Gulay, Toni Kotnik, Andres Lucero 2021 CHI '21: Proceedings of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems

Data Agents: Promoting Reflection through Meaningful Representations of Personal Data in Everyday Life

Maria Karyda, Elisa Mekler, Andres Lucero 2021 CHI 2021 - Proceedings of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems.

Changes in the fine-scale genetic structure of Finland through the 20th century

Sini Kerminen, Nicola Cerioli, Darius Pacauskas, Aki S. Havulinna, Markus Perola, Pekka Jousilahti, Veikko Salomaa, Mark J. Daly, Rupesh Vyas, Samuli Ripatti, Matti Pirinen 2021 PLoS Genetics

Sustaining intangible heritage through video game storytelling - the case of the Sami Game Jam

Outi Laiti, Sabine Harrer, Satu Uusiautti, Annakaisa Kultima 2021 INTERNATIONAL JOURNAL OF HERITAGE STUDIES

Augmented reality sandboxes

Teemu Leinonen, Jaana Brinck, Henriikka Vartiainen, Nitin Sawhney 2021 Digital Creativity

Generating coherence-constrained multisensor signals using balanced mixing and spectrally smooth filters

Daniele Mirabilii, Sebastian J. Schlecht, Emanuël A.P. Habets 2021 Journal of the Acoustical Society of America

Embodied online dance learning objectives of CAROUSEL+

Kenny Mitchell, Babis Koniaris, Monica Tamariz, Jessie Kennedy, Noshaba Cheema, Elisa Mekler, Pieter van der Linden, Erik Herrmann, Perttu Hämäläinen, Iain McGregor, Philipp Slusallek, Carmen Mac Williams 2021 IEEE VR 2021 Workshop: K-12+ Embodied Learning through V and AR
More information on our research in the Research database.
Research database
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu