Avoin tiede ja tutkimus

Avoimen sisällön Creative Commons -lisenssit

CC-lisenssien avulla tekijät ja tekijänoikeuksien haltijat voivat etukäteen määritellä, millaisilla ehdoilla heidän materiaalejaan voi käyttää - esimerkiksi jakaa, muokata tai käyttää pohjana uusille teoksille. Tällöin ei ole tarvetta kysyä tekijältä tai tekijänoikeuksien haltijalta erikseen lupaa.

CC-lisenssejä käytetään maailmanlaajuisesti avoimeen akateemiseen julkaisutoimintaan ja tutkimusdatan jakamiseen. Jokainen CC-lisenssi varmistaa, että kirjoittajat ja tekijät saavat tunnustuksen työstään. Tekijänoikeus säilyy lisenssin antajalla.

Kun CC-lisenssi on määritelty, sitä ei voi peruuttaa, joten mieti tarkasti, mikä on oikea lisenssi teoksellesi.

CC-lisenssit ja julkaisut

• Aalto-yliopisto suosittelee avoimille julkaisuille CC BY -lisenssiä (ellei kustantaja vaadi muuta).

CC-lisenssit ja tutkimusdata

• Julkisesti rahoitetulle avoimesti datarepositoriossa julkaistavalle datalle CC BY 4.0 -lisenssi on pakollinen. Lisenssi täyttää ne vaatimukset, jotka on määritelty Avoimen datan direktiivissä ja Laissa julkisin varoin tuotettujen tutkimusaineistojen uudelleenkäytöstä. Lisenssin ehdoissa edellytetään, että tekijöille annetaan asianmukainen tunnustus.
  • Tutkijat voivat valita myös CC0 1.0 Yleismaailmallinen -luopuman ja pyytää tulla ilmoitetuksi datan tekijöinä. CC0:n vaatimus tulla mainituksi tekijänä ei ole käyttöluvan ehto, mikä helpottaa datan uudelleenkäyttöä tilanteissa, joissa dataa yhdistellään useasta eri lähteestä.
  • Tutkimusdatalle joka ei ole saanut julkista rahoitusta Aalto-yliopisto suosittelee CC BY 4.0 -lisenssiä, mutta myös muiden lisenssien valitseminen on mahdollista tutkimustyön tavoitteiden, rahoittajien vaatimusten, julkaisusopimuksiin liittyvien vaatimusten ja julkaisijoiden datan saatavuuteen liittyvien linjausten täyttämiseksi.
  • Tutkimusdata, jota ei ole rahoitettu julkisesti, voidaan kaksoislisensoida silloin kun tavoitteena on myydä kaupallisia lisenssejä sen lisäksi, että dataa jaetaan lisenssillä, joka mahdollistaa vain tutkimuskäytön ja muun ei-kaupallisen käytön.

Ohjelmiston lisenssit

Lisätietoja

CC-lisenssinvalintaprosessi (Aalto-yliopiston Visual Resources Centre -oppaassa perustuen Tarmo Toikkasen kuvaan)

Maria Rehbinder, [email protected], +358505703396.

People talking with each other

Tutkimusdatan hallinta ja avoin tiede

Tutkimusdatan hyvä hallinta on osa laadukasta tutkimusprosessia ja luo kilpailuetua. Sivu kokoaa Aalto-yliopiston tuen, palvelut ja ohjeet tutkimusdatan hallintaan.

Palvelut
An image describing the benefits of open access (for example findability, impact, visibility, higher citation rates, compliance with grant rules, value for taxpayers)

Avoin julkaiseminen

Avoimen eli open access -julkaisemisen avulla tieteelliset julkaisut ovat kaikkien saatavilla maksutta ja esteettä.

Avoin tiede ja tutkimus