Avaruusalukset

Aalto-3 Open Source CubeSat -projekti

Aalto-3 on Aalto-satelliittiperheen kolmas jäsen. Aalto-3-satelliitti on kooltaan ainoastaan 1U, ja sen tarkoituksena on olla ensimmäinen täysin valmis ja avaruudessa toimiva Open Source -satelliitti, jonka kuka tahansa pystyy lataamaan ja valmistamaan itse.
Aalto University / Aalto-3

Aalto-3 on ohjelmistoradion ympärille muodostettu opiskelijaprojekti. Satelliitti on suunniteltu 1U CubeSat -standardin mukaiseksi, ja se on massaltaan 1,33 kg. Se on varustettu UHF-komento- ja telemetrialinkillä, ja sen päähyötykuormana on kamera. Toissijaisina hyötykuormina satelliitissa ovat langaton yhteysteknologia ja muutama mikrofoni. Tällä hetkellä noin 50 opiskelijan tiimi valmistelee muotoilua, ohjelmistoa, kaavioita ja rakennetta testejä ja alijärjestelmäprototyyppien valmistamista varten. Aalto-3-satelliitin kriittinen rakennesuunnitelmakatselmus on kesäkuussa, lisätietoja tapahtumasta tulee saataville lähempänä sitä.

Projektitiimi:

Projektin vastuuvetäjä: Professori Jaan Praks ([email protected])
Hankkeen johtaja: Samuli Nyman ([email protected]
Projektipäällikkö: Alexandros Binios ([email protected])
Systeemi-insinööri: Eric Heung ([email protected])

Tutustu Aalto-3:een

Aalto-3-missio

Aalto-3-missio on kokonaisuudessaan kandidaatti- ja maisteriopiskelijoiden tekemä, ja sen lopputuloksena syntyy täysin toimiva satelliitti, joka lähetetään avaruuteen.

Aalto-3 Mission

Aalto-3-tiimi

"Aalto-3-tiimissä on lähes 50 jäsentä..."

Aalto-3 team