Alumneille

Muistatko vielä Wapun kun sinusta tuli teekkari?

Wappu on teekkarijuhlista suurin ja komein. Wapunvieton perinteitä kunnioitetaan huolella aina fuksien lakitusta, wappuriehan julistusta ja Mantan lakitusta myöten. Ja sillikset katetaan Kaivopuiston Ullanlinnanmäelle.
Kuvassa teekkarilakki Aalto-logon päällä.

Teekkareille vappu, eli Wappu, on vuoden tärkein ja riemukkain juhla. Sen vietto alkaa jo viikkoja ennen varsinaista juhlapäivää.

Ensimmäinen wappu on tekniikan opiskelijoille erityisen merkityksellinen. Fuksi saa teekkarin arvonimen, kun hänelle wappuna myönnetään oikeus käyttää teekkarilakkia. Tätä ennen plakkarissa on oltava tarvittava määrä suoritettuja fuksipisteitä.

Teekkareiden aamunkoitto

Yöjäynän ja fuksikasteen jälkeen tupsulakit jaetaan vappuaattoaamuna Otaniemen amfiteatterissa, jonka jälkeen fuksit heittävät kiltojensa fuksikapteenit ja fuksimajurin mereen Otarannassa. Vanhan perinteen mukaan tupsulakit painetaan päähän vasta keskiyöllä. Sitä ennen on ehditty julistaa Wappurieha, joka kajahtaa ilmoille Servin Maijan mökin katolta Retuperän WBK:n tahdittamana. Eikä vappu ole tieteenkään mitään ilman vappulehtiä, Mantan lakitusta, tippaleipiä, yhdessäoloa ja laulua.

Kun yö kääntyy vappupäivän aamuun, on aika kokoontua silliaamiaiselle Ullanlinnanmäelle. Sitkeimmät haalariasuiset tupsulakit viihtyvät piknikillä iltaan asti.

Edes koronakevät ei perunut teekkariwappua viime ja tänä vuonna. Nyt se vain vietetään turvallisesti etänä. Tarjolla on monenlaista tapahtumaa EtäWappusitseistä Julkun juhlalliseen julistukseen ja Walpurin kierroksesta Wappujatkoihin.

Kuvassa teekkarilakki.
  • Current Intro
  • Details
  • Complete

Alumni, tule kotiin!

Liity alumniyhteisöön jättämällä meille yhteystietosi. Muistellaan yhdessä mennyttä ja juhlitaan tulevaa.

Kuvassa punaiset ja siniset teekkarihaalarit.

Onko haalari vielä tallella?

Opiskelijahaalarit tuovat mieleen vapun, opiskelijajärjestöt ja teekkaritempaukset. Jokainen haalarinkäyttäjä tietää, mitä tarkoittaa lahkeenvaihto tai miten tärkeää haalarin tuunaaminen on.

Alumneille
Kuvassa lautasellinen spagettia ja kastiketta.

Täffän spagetti sedan 1966

Aalto-yliopiston ruotsinkielisen osakunnan opiskelijaravintola Täffä on tarjoillut legendaarista keskiviikon spagettilounasta jo yli puoli vuosisataa.

Alumneille
Kuvassa Lönnrotinkadun kyltti nojaa Aalto-logoon.

Lainasitko jotain Kalkkunaklubin kaapista?

Kalkkunaklubi oli Teknillisen korkeakoulun ylioppilaskunnan ‘baari’ Teekkarilassa Lönnrotinkadulla 1930-40-luvuilla. Nimi oli muunnos New Yorkin kuuluisasta Stork-klubista.

Alumneille
Kuvassa iso valkoinen A-kirjain.

Testaa kuinka aaltolainen olet!

Tee testi, muistele menneitä ja ota selvää, kuinka aaltolainen olet.