Akateemiset tapahtumat ja perinteet

Tekniikan tohtorinhatut ja muut arvomerkit

Tältä sivulta löydät kaikki tiedot tekniikan tohtorin arvomerkeistä.
Keräsimme myös tohtorinhattujen valmistajien yhteystiedot, hinnat sekä yleisimmät tohtorihattuihin liittyvät kysymykset.
Doctoral hats
Aalto University / Heli Sorjonen

Aalto-yliopistossa tohtorin arvomerkkinä on tohtorinhattu. Tekniikan tohtorit voivat halutessaan teettää kirjaillut frakkiin kiinnitettävän samettisen tohtorinkauluksen tai juhlapukuun erityisen samettikorun.

Tohtorinhattu

Tekniikan tohtorinhatun lyyrassa on kultainen tiedon ja työn liekki teräsrenkaan sisällä, jota kullasta tehty laakeriseppele ympäröi. Erikoista tekniikan tohtorin hatussa on käännetty lieri.

Promovendin hatut tohtorin nimellä toimitetaan promootiokomitealle etukäteen. Lähetyksen yksityiskohdat ilmoitetaan toukokuussa.

Myös vieraat saavat käyttää tohtorihattuja promootioaktin aikana. Illalla hatut jätetään vastaanottohallin hyllyille.

Huomaathan, että hattujen valmistajien luettelo löytyy tämän sivun lopulta.

Tohtorinkaulus    Samettisen tohtorinkauluksen molempiin päihin on mustalla silkillä kirjottu sama tunnusmerkki kuin tekniikan tohtorinhatun lyyrassa. Kaulus kiinnitetään frakkiin pysyvästi, joten lainafrakkiin sitä ei voi kiinnittää.

Rintakoru

Tekniikan tohtorin arvomerkki on mustasta sametista valmistettu ovaalinmuotoinen koru, jonka leveys on 6 cm ja korkeus 8 cm. Koruun on mustalla silkillä kirjottu sama tunnusmerkki kuin tekniikan tohtorinhatun lyyrassa: tiedon ja työn liekki renkaan sisällä, jota laakeriseppele ympäröi. Koru kiinnitetään juhlapukuun vasemman solisluun alapuolelle (ei liian alas). Jos tohtorilla on muita kunniamerkkejä, korun paikka on vasemmalla, rintatähden kohdalla muiden virallisten kunniamerkkien alapuolella. Korua käytetään akateemisissa tilaisuuksissa.

Tohtorinhattu: usein kysytyt kysymykset

Honorary decorations
Esimerkkejä suurista kunniamerkeistä

Kunniamerkkeijä

Kaikki vieraat, jotka ovat saaneet Suomen presidentiltä (tai oman valtion päämieheltä) kunniamerkin, saavat kantaa kunniamerkkiä sekä  sekä promootioaktin että promootioillallisen aikana. Ohjeet kunniamerkkien kantamiseen: www.ritarikunnat.fi

Tohtorinhatun valmistajia ja hintoja

Hattujen tilaamisen yhteydessä on mainittava, että kyseessä on nimenomaan Aalto-yliopiston tekniikan korkeakoulujen promootio. Promootiossa on mahdollista käyttää myös lainahattua. Lainahatun on oltava Aalto-yliopiston teknillisessä korkeakoulussa käytettävä tohtorinhattu ja sen on oltava siisti ja sopivan kokoinen.

Huom! Suosittelemme, että tilaat tohtorinhattusi heti, kun päätät osallistua promootioon (arvioitu valmistus- ja toimitusaika on noin 4-10 viikkoa).

Tohtorinhattujen valmistajien yhteystiedot

Hinnat

Hattuliike E. R. Wahlman Oy
Sofiankatu 5, 00170 Helsinki
www.wahlman.fi

Tekniikan tohtorinhattu 790 €, sisältää lyyran ja laatikon.

Tekniikan tohtorinhattu 790 €, sis. lyyran, laatikon sekä alv.

Saatavilla myös koivuvanerinen hatturasia hintaan 85 €.

Hattuateljee Memmu
Itäinen teatterikuja 5, 00100 Helsinki
www.tohtorinhattu.eu
Tekniikan tohtorinhattu 719 €, sis. lyyran, laatikon sekä alv.
Hattuateljee Lyolène
Kirsti Valtonen
Alkutie 24-26 B 13, 00660 Helsinki
Tekniikan tohtorinhattu 585 €, sisältää lyyran ja laatikon.
Tohtorinhatut Harvest EB
www.doctoralhats.harvesteb.com
Päänmittaukset Helsingin keskustassa: Muotitalo Tyynelä, Mannerheimintie 62. Ajanvaraus puhelimitse 09-444750. Yhteistyöliikkeitä päänmittaukseen myös Vaasassa, Tampereella, Turussa, Oulussa ja Helsingissä, lisätiedot nettisivuilta.

Tekniikan tohtorinhattu 645 €, sisältää lyyran, mittauksen, laatikon ja toimutuskulut Suomeen sekä alv.

Mahdollista myös vuokrata hattu.

Toimitusaika: 5-8 viikkoa, kiireellisenä vähintään neljä viikkoa.

Ab Melanders Hattfabrik Oy
PL 148, 00511 Helsinki
melandershattfabrik.com
Tekniikan tohtorinhattu 699 €, sisältää lyyran, mittauksen, laatikon ja toimituskulut Suomeen.
Brooch for Doctor of Technology

Tohtorinkaulus ja rintakoru:

Ompelimo Aipaette Oy,  Aila Parhiala
Urheilukatu 2, 00250 Helsinki

www.aipaette.fi

Tohtorinkaulus 280 €, sisältää kiinnityksen frakkiin.
Rintakoru 190 €.

Hinnat sisältävät VAT.

Pukeutumisohjeet juhlallisuuksia varten löydät täältä:

Tekniikan tohtoripromootion pukukoodit ja usein kysytyt kysymykset (FAQ)