Akateemiset tapahtumat ja perinteet

Aalto-yliopiston tekniikan korkeakoulujen promootio

Promovere: siirtää eteenpäin, edistää, ylentää

Tilaisuuden nimi juontuu latinan verbistä promovere: siirtää eteenpäin, edistää, ylentää. Aikoinaan muun muassa puheoikeuden yliopistoissa sai vasta promovoinnin jälkeen. Nimitykset maisteri ja tohtori ovat nekin latinalaisperäisiä, ja tarkoittavat molemmat opettajaa.
Conferred doctors in Kaleva hall
Tekniikan promootio, 2023
Tech Conferment 1958_Act of Conferment
Tekniikan promootio, 1958

Aalto-yliopiston tekniikan korkeakoulujen tohtoripromootio

Tekniikan tohtorin tutkinto on varsin nuori verrattuna perinteisten tiedeyliopistojen tohtorin tutkintoihin.

Suomen Teknillinen korkeakoulu, sittemmin Teknillinen korkeakoulu, sai yliopisto-oikeudet ja oikeuden tohtorin arvon myöntämiseen vuonna 1908. Ensimmäinen valmistunut väitöskirja oli professori Gustaf Kompan ohjaama Sulo Hintikan kemian alan työ Kamfenilonitutkimuksia, joka sai painatusluvan vuonna 1911.

Tekniikan alan tohtoreita promovoitiin Suomessa ensimmäisen kerran vuonna 1934 Hietalahdentorin päärakennuksen juhlasalissa. Tilaisuus oli muodollinen iltajuhla ja sitä seuraava kahvitilaisuus, joita tasavallan presidentti ja maan ylin johto kunnioittivat läsnäolollaan. Ensimmäisessä promootiossa promovoitiin kaksi kunniatohtoria ja kymmenen teknologian tohtoria. Kunniatohtorin arvon saivat Karl Evert Palmén ja Eliel Saarinen. Teknologian tohtorin titteli muutettiin myöhemmin tekniikan tohtoriksi.

Tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio 2024

2024 tekniikan alan tohtoripromootio Aalto-yliopistossa