Aalto Ventures Program

Yrittäjyyskurssi Ukrainasta saapuville pakolaisille on käynnissä

Aalto-yliopiston yrittäjyysohjelma Aalto Ventures Program käynnisti yrittäjyystaitoja opettavan kurssin Ukrainasta saapuville pakolaisille. Fresh start UA -kurssi pyrkii voimaannuttamaan sotaa pakenevia ihmisiä ja auttamaan heitä rakentamaan uuden elämän Suomessa.
Title image for "Fresh UA" course. Sunflower field and blue sky. Tailored course on entrepreneurship in Finland for Ukrainian refugees

Kurssin osallistujat oppivat taitoja, jotka ovat hyödyksi sekä yrittäjäksi ryhtymisessä, että muulla tavoin työllistymisessä. Kurssilla käsitellään teemoja yrittäjyyden perusteista aina psykologiseen turvallisuuteen ja työn ja vapaa-ajan tasapainottamiseen.

Kurssin sivuille

Kurssin käytännöt

Kurssi on osallistujille ilmainen ja suunniteltu itsenäiseen opiskeluun. Opetuskielenä toimii ukraina. Kurssin oppimistavoitteita ovat:

1. Yritystoiminnan käynnistäminen Suomessa
  2. Yritysidean keksiminen ja validointi
  3. Digitaalisen ympäristön tarjoamat mahdollisuudet yritystoiminnalle
  4. Tuen saaminen eri yrittäjyysorganisaatioilta
  5. Suomen yrityskulttuuri
  6. Käytännönläheisiä tapoja henkisen hyvinvoinnin säilyttämiseen sekä työn ja vapaa-ajan tasapainottamiseen
Daria-and-Yuri the creators and voices of the course, photo by Valeria Azovskaya

Kurssin taustalla

Kurssia on ollut kehittämässä tiimi, joka koostuu ukrainalaistaustaisista yrittäjistä Yuri Kozikista ja Daria Sazanovasta, Aalto Ventures Programin opettajista ja asiantuntijasta Aalto Online Hybrid Labista.

Yuri ja Daria ovat suomalaisen tekonologiastartupin Advicera Oy:n perustajia. Yritys kehittää ohjelmistoja kiihdyttämöille, yrityshautomoille ja muille yrittäjyyteen liittyville organisaatioille.

Kun sota Ukrainassa alkoi, Yuri ja Daria kokivat tarvetta auttaa sotaa pakenevia ihmisiä löytämään uusia mahdollisuuksia Suomessa. Heidän taustansa yrittäjyyden parissa toi esiin idean yrittäjyystaitokurssin kehittämisestä pakolaisille. Aalto Ventures Program lähti auttamaan kurssin kehityksessä maaliskussa 2022.

Vieraile kurssisivulla, ilmoittaudu ja aloita opiskelu

Kurssi on jo käynnissä yli 80 osallistujan voimin. Uusille kurssilaisille järjestetään webinaari Zoomissa 19.8.2022 klo 13.00. Webinaari tarjoaa lisätietoja kurssista ja mahdollisuuden tutustua sen puhujiin.

Tukea ja vastauksia kysymyksiin

A group of students working on a presentation at Aalto Ventures Program

Aalto Ventures Program

Tulevaisuutta ei voi ennustaa, mutta sen voi rakentaa haluamanlaisekseen. Me opetamme opiskelijoita rakentamaan kuin yrittäjä.

a photo of Aalto University BIZ main building by Mika Huisman

Aalto Online Learning - Online Hybrid Lab

Aalto Online Learning - Online Hybrid Hub: Suunnittelemme, testaamme ja mainostamme tuotantomalleja sekä parhaita käytäntöjä verkko-oppimisen alalla.