Aalto ARTS viestintäopas

Yhdenvertaisuus, monimuotoisuus ja inklusiivisuus sekä saavutettavuus ja esteettömyys

Yhdenvertaisuus, monimuotoisuus ja inklusiivisuus (equality, diversity, and inclusion - EDI) ovat Aalto-yliopiston keskeisiä arvoja, jotka tukevat yhteisömme hyvinvointia, luovuutta ja kykyä edistää maailmanluokan tutkimusta, opetusta ja vaikuttavuutta. Esteettömyyttä koskevan Euroopan unionin direktiivin tarkoituksena taas on taata, että jokainen voi saada tietoa heille sopivassa muodossa. Saavutettavuus palvelee paitsi kuulon tai näön menettäneitä ihmisiä myös käyttäjiä, joilla on hankaluuksia kielen kanssa.
Mies ja nainen juttelevat kahdelle opiskelijalle, joilla teekkarilakit päässä

Yhdenvertainen, monimuotoinen ja inklusiivinen Aalto

Rakennamme inklusiivista yhteisöä, jossa yhteisömme jäsenet tuntevat yhteenkuuluvuutta ja voivat täysipainoisesti elää työn ja opintojen arkea tasavertaisina.

Lumikinos. Opiskelija laskee mäkeä Alvarin aukiolla. Taustalla kandidaattikeskus.

Saavutettava Aalto

Aalto-yliopiston tavoitteena on esteetön, terveellinen ja turvallinen yliopisto, jossa tutkimus, opetus ja palvelut ovat kaikkien saavutettavissa.

Rehtori Ilkka Niemelä puhuu Väreen avajaisjuhlissa

Esteettömän tapahtuman tarkistuslista

Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEn Esteettömän tapahtuman -kriteerit tarjoaa kätevän tarkistuslistan esteettömän Aalto-tapahtuman järjestäjälle.

Aalto-yliopisto
Learning Centre graphics

Saavutettavat kurssikirjat

Oppimiskeskus tarjoaa opiskelijoiden käyttöön saavutettavaa kurssikirjallisuutta yhteistyössä Saavutettavuuskirjasto Celian kanssa.

Oppimiskeskus
Aalto-yliopiston liput liehuvat salossa. Kuva: Aino Huovio

Aalto-yliopiston saavutettavuuden toimeenpanosuunnitelma vuosille 2022–2024

Rehtori Ilkka Niemelä vahvisti 1.2.2022 Aalto-yliopiston yhdenvertaisuus, monimuotoisuus ja inklusiivisuus -suunnitelman (Equality, Diversity and Inclusion - EDI) ja Aalto-yliopiston saavutettavuuden toimeenpanosuunnitelman kaudelle 2022-2024.

Workgroup in Aalto goes Accessible symposium

Accessible Aalto Network (AccaNet) (ulkoinen linkki)

AccaNet on aaltolaisten yhteisöverkosto saavutettavuuden toimeenpanosuunnitelman toteuttamiseksi yliopiston eri yksiköissä.

Princeton University digital accessibility shield

Princeton University, sosiaalisen median saavutettavuusohjeet (ulkoinen linkki)

Ohjeet on tarkoitettu tukemaan sosiaalisen median sisältöjen saavutettavuutta.

Students in Aalto Design Factory

Kestävän kehityksen raportti: Aalto-yliopiston vahvuutena monitieteinen kestävyyshaasteiden ratkaiseminen

Tieteellä, teknologialla ja taiteella on keskeinen rooli maapallon kestävyysongelmien ratkaisemisessa. Aalto-yliopiston vahvuutena on monitieteellinen tapa lähestyä ihmiskunnan suurimpia ongelmia, kuten ympäristökriisejä. Kestävän kehityksen raportti kokoaa vuoden 2021 tärkeimpiä kestävyystoimia Aalto-yliopistossa.

Etkö löytänyt etsimääsi?
Ota yhteyttä: [email protected]