Ystäviä, välipala tammen alla ja leikkiä biomateriaaleilla - tällaista on opiskella Kemian tekniikan korkeakoulussa

Materiaalitekniikan opiskelija Anna Pasonen halusi tutkinnon, joka mahdollistaa monipuoliset työtehtävät ja uusien, merkityksellisten asioiden luomisen. Aallon opiskelijayhteisö ja luonnonläheinen kampus ovat Annan sydäntä lähellä.
Anna smiling in her blue student overalls

Mikä sai sinut hakemaan Aaltoon?

Olin jo lukiossa kiinnostunut luonnontieteistä ja matematiikasta. Minua kiinnosti erityisesti kemia, mutta en tuntenut suurta vetoa opettajan tai tutkijan työhön. Halusin tutkinnon, jolla voisin tehdä mahdollisimman paljon erilaisia töitä. Ystäväni opiskeli ensimmäistä vuotta Aalto-yliopistossa automaatio- ja systeemitekniikkaa ja hän ehdotti kemian tekniikan hakukohteeseen tutustumista. Kiinnostuin heti ja hain tänne opiskelemaan.

Mikä on ollut mielenkiintoisin kurssi tai projekti?

Ensimmäisen opiskeluvuoteni lopussa pääsin leikkimään erilaisilla biomateriaaleilla CHEMARTS-kurssilla. Kehitimme ryhmämme kanssa erilaisia vaihtoehtoja muoviselle pankkikortille. Siinä sivussa opin paljon etenkin nanoselluloosasta. Opinnot ovat minulle usein turhan teoreettisia, joten oli mukavaa vaihtelua päästä tekemään jotain käytännönläheistä.

Oletko mukana opiskelutoiminnassa?

Hain heti fuksivuonna Prosessiteekkareiden apu-IE:ksi, eli auttamaan tapahtumien järjestämisessä. Homma tuntui omalta, joten hain seuraavana vuonna hallitukseen isännäksi eli toiseksi tapahtumavastaavista. Vuosi oli oikein hauska, sain paljon uusia kavereita ja hienoja kokemuksia. Tänä vuonna päätin ohjata energiaani muihin vapaaehtoistöihin, mutta jäin silti yhdistykseen toimihenkilöksi. Yhteisö, niin korkeakouluyhdistys kuin laajemmat piiritkin, on ollut tärkeä voimavara opiskeluvuosien varrella.

Onko sinulla suosikkipaikkaa kampuksella?

Rakastan kampuksemme luonnonläheisyyttä ja pieniä hassuja yksityiskohtia, mitä täältä löytyy. Erityisesti pidän A Blocin eteen jätetystä suuresta tammesta, jonka alla voi istua ja syödä välipalaa. Myös kaikki kampuksen taideteokset ovat lähellä sydäntäni. Toivoisinkin kevään olevan lämmin (tai edes lumeton), jotta voisin viettää enemmän aikaa ulkona.

Mitä haluat tehdä valmistumisen jälkeen? Onko sinulla unelmatyöpaikkaa?

Unelmani on luoda tieteen avulla jotain uutta ja merkityksellistä yhteiskunnalle. Haluaisin tehdä töitä materiaalitekniikan kehityksen parissa, mahdollisimman lähellä valmista pakkausta. Toivoisin tulevaisuuden työtehtävieni sisältävän myös jotain luovaa tekemistä, koska olen aina pitänyt taiteesta ja muotoilusta.

Mitä vinkkejä sinulla on opintojensa aloittavalle?

Sano kyllä asioille mutta älä koe, että kaikessa pitää aina olla mukana. Aallossa on mahdollisuus tehdä tuhat asiaa yhtä aikaa, mutta on ok myös keskittyä yhteen kerrallaan. Ota rennosti, koska fuksivuosi on ainutlaatuinen ja työelämään ehtii kyllä. :)

Lisätietoa hakemisesta kemian tekniikan koulutusohjelmaan löydät täältä

Two students hugging and smiling
Photos: Kitty Norros

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.