Yritysyhteistyökurssilla ratkottiin antennin sijoittamista jääkiekon lähettimeen

Kurssin päätösseminaarissa esiteltiin opiskelijoiden ratkaisuja siihen, miten tilastoimista varten saadaan sijoitettua jääkiekon Bluetooth-radiolähettimeen parhaiten antenni, joka kestää pelin kulussa.

Radiotekniikan maisteriopiskelijat ovat Antennas workshop –kurssillaan painineet konkreettisesti antennin suunnitellun parissa. Yhteistyössä sisäpaikanninpalveluita tuottavan yrityksen Quupan kanssa on ratkottu sitä, miten jääkiekkoon, jossa hyödynnetään Quupan kehittämää järjestelmää, saadaan asennettua antenni urheilutulosten tilastointia varten. Tavoitteena on tämän seurantalaitteen avulla tarjota enemmän dataa pelistä ja näin rikastuttaa urheiluelämystä.

Käytännön ongelman ratkaiseminen motivoi opiskelijoita

Opiskelijat olivat erittäin innostuneista aiheesta ja tämä välittyi myös loppuseminaarin esityksistä, kun esityksille varatut minuutit meinasivat loppua kesken.

Kurssin aikana opiskelijat suunnittelivat, valmistivat ja mittasivat useita antenniprototyyppejä. Prototyyppejä testattiin kiekon sisässä, niiden toimintaa mitattiin ja tulokset analysoitiin. Tutkimuksessa käytettiin apuna myös tietokonesimulointia, jolla pystyttiin testaamaan, miten kiekko peliolosuhteissa toimii ja miten sen sisälle laitettu antenni vaikuttaa mm. kiekon liikkuvuuteen.

– Työ oli mielestäni erittäin onnistunut, kertoi kurssin vetäjä, yliopistonlehtori, Jari Holopainen. Se oli sopivan haastava ja mielenkiintoinen. Osa opiskelijoista innostui niin paljon, että oli melkein vaikeuksia saada ulos laboratoriosta päivän lopussa.

Tuloksia monipuolisten mittausten ja simulaatioiden avulla

Opiskelijoiden huolellisten mittaustöiden tuloksina selvisi, että kiekon permittiivisyys, eli sähköiset ominaisuudet, vaihtelevat ja riippuvat kiekon valmistajasta. Lisäksi, jos Bluetooth-moduuli laitetaan kiekon sisään sellaisenaan, antennin pääkeilat osoittavat kiekon sivuille, eivät ylös- tai alaspäin, mikä olisi tilastoimisen kannalta parempi suunta.

Useamman ryhmän mittauksista ja simulaatioista selvisi, että antennin ympärille kannattaa laittaa esim. polykarbonaattia tai epoksia. Näiden nk. vähähäviöisten materiaalien päälle on mahdollista laittaa kiekon materiaalia siten, että se ei vaikuta liikaa kiekon toiminnallisuuteen jäällä.

Opiskelijat ehdottivat myös yhteenvedoissaan, että mikäli haluaa antennin säteilevän ylös ja alas, sen ympärille kannattaa laittaa suoja metallisesta materiaalista. Tässä toimii esimerkiksi kupariteippi.

Holopainen kertoi, että seuraavaksi on ajatuksena julkaista tuloksia ensi vuonna Otaniemessä pidettävässä kansainvälisessä alan konferenssissa " International Symposium on Electromagnetic Theory 2016".

– Tulokset olivat niin hyviä, että aiheesta syvemmin kiinnostuneilla opiskelijoilla on mahdollisuus saada lisäopintopisteitä tekemällä tuloksia tieteellisiä julkaisuja ja pitämällä esitelmä konferenssissa.

Quuppa on kiinnostunut opiskelijoiden aikaansaannoksista ja niitä hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan. Kehityshankkeen tulosten pohjalta on mahdollista rakentaa toimiva prototyyppikiekko, joka käyttää sisäpaikanninjärjestelmää.

Lue myös:

Opiskelijat suunnittelevat yritysyhteistyönä tilastoivan antennin jääkiekkoon (elec.aalto.fi)

Lisätietoja:

Antennas workshop -kurssi (mycourses.aalto.fi)
Quuppa (quuppa.com)

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.